Hamnstrejken i Göteborg är ett hot mot den reguljära linjetrafiken över hamnen. Allianserna förutsätter att direkthamnarna är tillgängliga 24/7 och med störningar som den i Göteborg, finns en uppenbar risk att Göteborg reduceras tilll en feederhamn med högre fraktkostnader på grund av omlastningar samt längre transporttider. Och de mångmiljon investeringar man gjort i ship-to-shore kranar, kringutrustning och terminalytor för att kunna hantera megacarriers visar sig då felaktiga. Att som någon i kommentarledet hävdar – att hamn4an strejkar för rätten till semester och föräldraledighet är ju löjligt i Sverige idag. Alla kan ju inte ha semester i juli – linjetrafiken tar ingen ledighet utan kräver full service året om.
Avbrottet i hamnen – om än orättfärdigt då APMt har kollektivavtal med den part som har rätten teckna sådant – har emellertid det goda med sig att A P Möller gruppen för en gångs skull får mothugg. Man har för vana att genom sin dominans både på sjön och iland få som man vill. I så motto kan det vara hälsosamt att det inte alltid går att köpa eller tilltvinga sig maktposition.
Men avbrottet är vidrigt och hotar Göteborg som direkthamn.