Frakthöjning för Asien/Europa-trafiken genomförd

Den 1 april var det dags för något som kan bli ett senkommet ”april-skämt”. Linjerna frångår 1×40=2×20 vid fraktofferter. Linjerna höjde unisont spotfrakterna (lite varierande för att inte dra på sig anti-trust folk) och så här cirka en vecka efteråt kan man konstatera att ca 50 procent av höjningen sitter.

Man är nu på den nivån jag skulle önska höll sträck (cirka USD 1200/2400 per 20/40ft. En nyhet är att det slaviskt följda frakträknesättet i denna trade att 1x40ft-frakt är dubbla 20ft-frakten, men här har man rabatterat 40ft och idag kan frakten se ut USD 1200/2200 per 20/40ft. Det finns en viss logik i detta, då det normalt kostar lika mycket att hantera 20ft och 40ft och kranar och truckar får lyfta *2 vid 2x20ft medan man lyfter *1 vid 40ft, så en högre frakt för 20ft känns rätt.

Stannar raterna på denna nya nivå? Nej, till de flesta fraktköpares tillfredsställelse – det finns de som ser en fara i för låga frakter – sjunker frakterna åter ned mot olönsamhet igen. Och redarna får själva ta på sig ”gamla synder” – fortfarande spottar varven ut nybyggen i en alltför ohälsosam takt – beställda i en övertro på tillväxt i marknaden, kombinerat med en nedärvd vilja att vara störst både vad gäller fartygsstorlek som antal enheter.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.