Frakthöjning för Asien/Europa-trafiken genomförd

Den 1 april var det dags för något som kan bli ett senkommet ”april-skämt”. Linjerna frångår 1×40=2×20 vid fraktofferter. Linjerna höjde unisont spotfrakterna (lite varierande för att inte dra på sig anti-trust folk) och så här cirka en vecka efteråt kan man konstatera att ca 50 procent av höjningen sitter.

Man är nu på den nivån jag skulle önska höll sträck (cirka USD 1200/2400 per 20/40ft. En nyhet är att det slaviskt följda frakträknesättet i denna trade att 1x40ft-frakt är dubbla 20ft-frakten, men här har man rabatterat 40ft och idag kan frakten se ut USD 1200/2200 per 20/40ft. Det finns en viss logik i detta, då det normalt kostar lika mycket att hantera 20ft och 40ft och kranar och truckar får lyfta *2 vid 2x20ft medan man lyfter *1 vid 40ft, så en högre frakt för 20ft känns rätt.

Stannar raterna på denna nya nivå? Nej, till de flesta fraktköpares tillfredsställelse – det finns de som ser en fara i för låga frakter – sjunker frakterna åter ned mot olönsamhet igen. Och redarna får själva ta på sig ”gamla synder” – fortfarande spottar varven ut nybyggen i en alltför ohälsosam takt – beställda i en övertro på tillväxt i marknaden, kombinerat med en nedärvd vilja att vara störst både vad gäller fartygsstorlek som antal enheter.

Kommentarer

  • Johan

    Sambandet mellan 20′ och 40′ styrs väldigt ofta av tillgång och efterfrågan på olika marknader. Har man ett mindre behov av 20′ på en marknad/land sätter man en högre frakt dit. Olika från rederi till rederi, från marknad till marknad, från land till land – naturligtvis.
    Detta speglar sig såklart i sambandet pris mellan 20′ och 40′.

  • Ingvar Bergman

    Alldeles oavsett tillgång och efterfrågan på 20 eller 40ft containers, har man i Asien/Europa farten alltid räknat i TEU och 40ft har alltid varit dubbla TEU-raten och det är värt att notera nu när man gör ett första avsteg från den praxisen. I USA-trafikerna exempelvis, räknar man i FEU (Fortyfeet Equivalent Unit) eftersom denna marknad är en typisk 40ft marknad och ofta ligger en 20ft frakt nästan i nivå med 40ft-raten och det är inte ovanligt att man får vänta en extra vecka på skeppning av 20ft på grund av brist på equipment.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.