Fjärran Östern – fullt fraktkrig har utbrutit

På drygt en månad har spotfrakterna för containers Asien/Nordeuropa sjunkit med mer än 50 procent.

Medan jag skrev dessa rader på eftermiddagen den 13 mars sjönk fraktraterna från USD 1.210/2.160 per 20/40ft till USD 1.060/1.860, således ett fall på USD 150/teu på mindre än tio minuter. Det är bara att beklaga att trots att volymerna håller sig oväntat väl uppe efter Chinese New Year, så slår de stora beställningarna på mega-stora fartyg under de senaste åren fortfarande igenom. 2013 levererades 285 containerfartyg mellan 5.000/18.000 teu och 2014 räknar man med 157 nybyggen. Skrotning av äldre – eller rättare sagt allt yngre – fartyg fortsätter och fartyg i klassen 4.000/6.000 teu (främst multi-purpose som saknar celler i lastrummen) går till skrot knappt tjugo år gamla. Kapitalförstöring!

Var fraktraterna bottnar denna gång är omöjligt att säga. En del linjeredare har i dagarna annonserat frakthöjning (GRI) per 1.4.2014 och det är möjligt att man tar sig i kragen och gör gemensam sak – olagligt eller inte – för att vända skutan.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.