Chinese New Year 2015

Kina stänger sin enorma produktionsapparat.

Den 19 februari till den 5 mars firar kineserna nyår. Det brukar vara en av ett par tidpunkter under året, då linjerederierna – motiverat eller inte – försöker lyfta fraktraterna rejält och det brukar faktiskt lyckas inför CNY då alla har bråttom att få iväg sina skeppningar före det långa leveransstoppet.

Fortsatta leveranser av mycket stora containerfartyg försvårar frakthöjningar

Hur det blir i år är svårbedömt och det som talar för att det inte blir några större höjningar, är dels den besvärande överkapaciteten som jämt och ständigt fylls på med nyleveranser av fartyg på drygt 19.000 teu – de senaste veckorna kom ’CSCL Globe’ på 19100 teu och MSC Oscar något större (naturligtvis) på 19.244 teu – och dels ryktas det om att den nya konstellationen chilenska CSAV och tyska Hamburg Sud har köpt lastutrymme i UASC:s fartyg som man nu är ute på marknaden för att fylla och detta medför dagligen fallande fraktrater.

Vänta kan vara rätt strategi

De importörer som inte nödvändigtvis måste skeppa före CNY kan förvänta sig mycket låga spotrater från medio mars och gör klokt i att avvakta läget. För linjerederiernas del är räddningen det låga bunkeroljepriset, men frågan är hur länge avlastarorganisationer som European Shippers Council (ESC) accepterar att linjerna inte justerar sina frakter nedåt, då oljenotan är den kostnadspost som styr fraktsättningen. Genom de all-in frakter, som linjerna idag offererar, saknas transparents och försvårar för fraktköparorganisationerna att följa bunkerkostnadens inverkan på fraktsättningen. Något som ESC borde skjuta in sig på?!

Förmågan att hålla samman

Kan de större aktörerna som till exempel Maersk, Hapag-Lloyd, Evergreen och japanerna finna de rätta argumenten som får resten av ’gänget’ att hålla samman, så kanske en rejäl frakthöjning – man talar om USD 800/teu – kan hålla över det kinesiska nyåret. Rederierna behöver oundvikligen några toppar för att hålla siffrorna svarta på årsbasis.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.