Allianser i omstöpning

Nu rörs det om i den stora smältdegeln Fjärran Östern traden.

För drygt ett år sedan kunde man i kristallkulan se att allianserna inte skulle räcka till – det behövs regelrätta ’mergers’ (övertagande). Så har skett, eller kommer att ske,  med kineserna Cosco och CSCL och flera är troligen på gång. Hetast är HapagLloyd och UASC (tyskar och araber) om någon form för ’kombination av tonnaget’, vad nu det kan leda till. Hapag som svalde  CSAV (chilenare) 2015 är på offensiven.  Cosco (förmodligen inkluderande CSCL som ett bolag) bildar ny allians med Evergreen, OOCL och CMA/CGM.

 

De nuvarande allianserna 2M/CKYHE/G6 och OCEAN THREE kommer att se helt annorlunda ut framöver och står de nuvarande anti-trust reglerna pall och endast tillåter operationellt samarbete, så är min övertygelse att det inte räcker med att forma nya allianser. Mergers (för fortsatt drift eller nedläggning) måste till för att kunna agera fullt ut och vi får se nya allianskonstellationer om något år igen, så länge konkurrens myndigheterna inte ger allianserna fullt manöverutrymme.   De stora kostnadsbesparingarna ligger i övertagande. Marknaden kommer inte att räcka till för 15/20 linjer (stand-alones eller i allianser) så som man ohämmat utvecklat tonnaget. Det torde räcka med 5-7 aktörer med lika många ägare för att erbjuda fraktköparna god service på en fortsatt konkurrensutsatt marknad. Någon rädsla för kartellbildning, som de större speditörerna, eller som det nu heter, 3PL företagen och de större importörerna är rädda för finns inte – det ser jakten  på marknadsandelar mellan dessa 5-7 aktörer till. 

 

Vad som däremot kommer att ske och som är positivt för linjerna, är att obalansen i export och import går mot rätt håll, så att ett något färre antal containers måste tompositioneras ut till Asien – inte på grund av en särskilt minskad import från Asien – utan för att asiaterna och då främst kineserna har fått bättre levnadsstandard och är sugna på exklusiva europeiska varor.

 

……………Och det är fortfarande tyst från japanskt håll. Här är det upplagt för en ny merger mellan MOL/NYK/K-Line på containersidan och om jag skulle kika i kristallkulan igen, så gissar jag att det kommer ett sådant besked långt innan året är tillända.

 

 

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.