2014: Budgetbekymmer och hotande fraktkrig

Det höll inte fullt ut den här gången heller. Frakthöjningen i Asien/Europa-traden den 1 november på ca USD 750/teu har på tre/fyra veckor tappat cirka USD 350/teu och pressat tillbaka frakten till USD 1.080/teu, vilket är i nivå med snittfrakten jan/okt.

För att stoppa det pågående fallet, gör man ett nytt försök att höja per den 15 december. Möjligen hinner man att få iväg en del avgångar just efter höjningen innan fallet fortsätter och det är väl den livlinan man klamrar sig fast vid varje gång man försöker få upp frakten. För att lägga lök på laxen, så kunde man i veckan som gått läsa att EU avser att undersöka om de många (mellan linjerna) snarlika höjningarna möjligen är ett brott mot anti-trust reglerna och i stort sett alla aktörerna är misstänkta.

Ständiga fraktändringar är jobbiga för alla parter

Linjeredare och fraktbetalande importörer samt NVOCC:s (speditörer som utger sitt eget Bill of Lading och därmed ikläder sig fraktföraransvar och använder linjerederiet som underleverantör) har ett resurskrävande arbete att ständigt uppgradera sina offerter och det gäller inte minst NVOCC:n som har att justera såväl inpriset från underleverantören som utpriset mot kunden (importören). NVOCC:n  är en aktör som är mycket vanlig då de flesta importörer är små och inte kan boka direkt med linjerederierna och som behöver hjälp med dokumentation, införtullning och hemtagning av godset. Alla har det jobbigt med uppdateringar av frakterna och de fraktbetalande importörerna har sällan en chans att lägga en hållbar budget.

Spänningen är total och kan sluta i fraktkrig framåt sommaren

Inför det kinesiska nyåret i februari och fram till april, då bland annat vår-kollektionen skall skeppas hem, har linjerederierna normalt sin starkaste period under kalenderåret.  Det är dock långt ifrån säkert att febr/april 2014 medför någon markant efterfrågan på lastutrymme. Handeln går fortfarande trögt och varven fortsätter att spä på med nytt och stort tonnage.  Spänningen är total om man räknar in att den nya alliansen P3, där de tre största aktörerna i traden skall dela fartyg och lastutrymme med varandra, för att ”effektivisera” (= läs tillskansa sig mera last och dominans) traden. Man har för avsikt att köra igång i maj månad om man får EU:s välsignelse. Ett veritabelt fraktkrig hotar.

Fraktköparna får det besvärligt med budgeten också 2014

Vad skall då en vilsen fraktköpare budgetera med 2014? Jag tror att snittfrakten hamnar på USD 1.000/1.100 per teu (USD 1.100/1.350 via NVOCC som gör ett pålägg på frakten för att täcka sina kostnader och där höjningen styrs av kundens årsvolym och skicklighet att förhandla). Någon liten höjning febr/april 2014 för att sedan falla till (långt?) under USD 1.000/teu då det förmodade fraktkriget kan bryta ut. Vi kanske får uppleva omgrupperingar i allianserna och till och med någon som tackar för sig.

Ett spännande år i Asien/Europa farten väntar – det är ett som är säkert.

Kommentarer

  • Johan

    Din bedömning är i likhet med hur detta år har sett ut.
    Frakterna mellan April-Juni 2013 var INTE roliga. I Juni var frakterna långt under 1000/TEU. Nästan på hälften av det.
    Det är inga höga odds på att 2014 kommer se liknande ut.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.