Vi borde göra som i Norge

Det har varit fruktansvärda tider för alla med anställningar inom passagerarsjöfarten med både uppsägningar och långa permitteringar. Men även om pandemin fortfarande pågår har vi nu under sommaren fått många tecken som gör att det pekar åt rätt håll. Exempelvis har både Tallink Silja och Viking Line återstartat sin trafik mellan Stockholm och Helsingfors. Både när Viking Lines Helsingforsfartyg Gabriella och Tallink Siljas dito Silja Serenade kom till Stockholm, enligt sina ordinarie turlistor för första gången sedan pandemins utbrott i mars i fjol, välkomnades de med pampiga flodsprutor i Stockholm för att sätta ett tydligt utropstecken för ännu ett steg tillbaka mot normalitet.

Själv har jag fått uppleva två ganska vackra minnen från kryssningar med Silja Symphony i sommar, resor som jag trots allt hoppas få slippa vara med om igen. Den första var i början av juli då fartyget gjorde sin första kryssning på åtta månader med destination Mariehamn. Det var en testkryssning inför sommaren med specialinbjudna gäster där tanken var att värma upp besättningen varav majoriteten varit ifrån sitt fartyg så länge. Under uppläggningen i Värtahamnen har endast ett dussintal personer jobbat ombord mot över 250 i normal drift. 

”Vi är för dåliga på att utnyttja de vattenvägar som finns i vårt land”

Glädjen över att vara tillbaka ombord igen lyste hos alla i besättningen, från befälhavaren Ola Bengtsson till serverings-personalen. Där fanns också ett slags positiv nervositet. Glömmer aldrig kvinnan i sushirestaurangen och hennes lite osäkra mumlande när hon tryckte på kassan när jag och mitt resesällskap beställde lunch som några av de första gästerna ombord. Samma kvinna jobbade ombord även när vi åkte på kryssning till Höga kusten en månad senare, nu med en mer självsäker framtoning men ändå med samma glädje för sitt jobb. Och hon var inte ensam ombord om att utstråla det. I många av de fall där människor som arbetat ombord på Östersjöns färjor blivit uppsagda, har det behövts tvåsiffrigt med tjänstgöringsår för att inte riskera att hamna på fel sida i Las-listan. Det säger något om att personalen trivs med sina jobb.

Det andra som slog mig under kryssningen till Höga kusten var återigen att vi i Sverige är för dåliga på att utnyttja de vattenvägar som finns i vårt land. Resan från Härnösand tog oss förbi Höga kusten-bron och igenom en skärgård där större fartyg än skärgårdsbåtar är lika sällsynta som diamanter. I nära fem timmar stod jag och mitt resesällskap som klistrade vid relingen för att njuta av den magiskt vackra skärgården och öar som Ulvön och Älgön, sagolika fyrar som Högbonden och pittoreska byar som Norrbyn på Ulvön, bestående av tätt liggande röda hus med båthus. 

När man ser sådant undrar man varför det inte finns en svensk variant på Hurtigruten. Med tanke på att det är omåttligt populärt bland både svenskar och utländska turister att betala dyra pengar för att kryssa med de små fartygen på Göta kanal, är det överraskande att det inte skulle vara möjligt att köra kryssningsverksamhet under sommarhalvåret utmed den svenska kustens pärlor. Efter insikterna om Sveriges otroliga skönhet under pandemins hemestrande hade jag inte tvekat om möjligheten funnits.

Denna text publiceras också under vinjetten Akterspegeln i nr 08/2021 av Sjöfartstidningen

Kommentarer

  • rolf b bertilson

    Inget inlägg kunde vara viktigare än detta just. Idag har regeringen bytt ut Pia Berglund som samordnare för inre sjöfart och överflyttning av gods från land till sjöss. Det behövs hela tiden nya krafter för att vi skall få till verkstad efter alla digital möten. Det är ett svårt ämne. Nyligen försökte en tysk redare starta en containerlinje mellan den nya hamnen i Norvik och Västerås. Första resan total förlust med en bokad container. Fartyget som användes är nu tillbaka i Tyskland. Sjöfartsverket gjorde en grandios insats för att möjliggöra segling i inre vatten hela vägen. Ändå blev det pannkaka av något som borde vara självklart. Hundratals containers skall inte åka lastbil genom Södertörn och ut på en redan fullbelagd E 18. Containers skall åka båt här!
    Åkte häromåret på en kryssning till Höga Kusten. Bra service ombord, bra mat och en vidunderlig utsikt över Ångermanälven och Höga kusten med Högakustenbron som vändplats. Alla resor borde vara fullbokade.

Artikeln är stängd för fler kommentarer