Varför är det svårare att få kvinnor att vilja synas och höras?

Charlott Andersson är Sjöfartsportföljens portföljledare. Det innebär att hon ofta är den första och sista kontakten för sjöfartsforskningens aktörer som bedriver projekt med finansiering från Trafikverket. Genom en innovativ approach till bl a de kommunikativa och administrativa processer som kopplar an till en effektiv och ändamålsenlig sjöfartsportfölj där maritim relevans och samhällsnytta sätts i fokus är Charlott en viktig grundbult för möjliggörandet av svensk sjöfartsforskning. Charlotts blogg handlar om något viktigt. Något som vi alla måste hjälpa till med. Alltför få kvinnor verkar och syns i branschen. Låt oss hjälpas åt med att få denna skuta på rätt kurs!

Rikard Engström,
ordförande sjöfartsportföljen


Charlott Andersson, Trafikverket

För en tid sedan hade Sjöfarsportföljen en FoI-dag. En FoI-dag är en dag då portföljen kan berätta om sin verksamhet på olika sätt. Denna gång presenterades bland annat 12 olika forskningsprojekt som portföljen finansierar. Av 12 presentatörer var det bara en kvinna! Kanske var det en och annan som reagerade på detta, men det var inget som någon återkopplade om och inte heller hördes några frågor om det upplägget under dagen. Det borde någon ha gjort! Det finns så klart några förklaringar till att det blev så här snett. Grunden finns kanske i att antalet kvinnor involverade i forskningsprojekten är mycket färre än männen. Men jag konstaterar också att flera kvinnor som tillfrågats att presentera tackade nej av olika anledningar. Även när det kommer till Sjöfartsbloggarna så är det lättare att hitta bloggare men svårare att få med bloggerskor! Inte sällan föreslår kvinnor som inte kan presentera eller blogga en manlig kollega.

Det här får mig att fundera – varför är det svårare att få kvinnor att vilja synas och höras? Är det så att kvinnor inte har samma behov att hävda sig, stå i rampljuset eller synas lika mycket i debatten? Efter att ha sträcktittat på Anders Hansens utomordentliga TV-serie ”Din hjärna” så undrar jag om män och kvinnor har olika hjärnor. Eller är det någon yttre miljöpåverkan som gör att det är svårare att få kvinnor att vilja synas? Jag tror mer på yttre miljöpåverkan. Hos mig skaver det fortfarande att jag som 8-årig flicka blev utesluten från Sveriges största barn- och ungdomsförening. Jag ansågs vara en uppviglare som fick med dom andra barnen på upptåg och påhitt. Jösses! Det är ledaregenskaper som visar kreativitet och drivkraft och egentligen så kanske jag bara ville synas och höras lite. Nåja, det gick ganska bra för mig i alla fall och det kanske inte är så överraskande att jag idag har en universitetsexamen i management från ett amerikanskt universitet och jag har jobbat som chef och ledare under hela mitt yrkesliv.

Men tillbaka till det här med jämställdhet. Javisst – det är fler kvinnor som forskar och projektleder. Javisst – det är fler kvinnor som är engagerade i projekt och i styrgrupper. Men det här är inte jämställt och vi är inte i närheten av var vi borde vara. I Trafikverkets ansökningshandlingar, och säkert i de flesta andra organisationers ansökningsformulär, finns ett avsnitt där förslagsställaren ska redogöra hur projektet ämnar att jobba med jämställhets-, genus- och mångfaldsaspekter. Här kan man riktigt ta ut svängarna och låta fantasin flöda! Jag har läst tusentals ansökningar och kan inte komma ihåg ett enda projekt som har imponerat i detta avseende. Det är oftast någon standardtext, floskler, plattityder eller ursäkter i detta avsnitt. Visst borde alla vi som jobbar med forskning kunna bättre än så. Det är ju Sveriges finurligaste hjärnor som forskar – så hur svårt kan det vara? Nu gäller det för oss alla att vara idérika och kreativa om det ska bli någon förändring! För ska vi möta hållbarhetsutmaningar och kunna hantera kompetensutmaningen så måste detta förändras. Vågrätt och Wista i all ära men det räcker uppenbarligen inte.

Har du idéer så får du gärna kontakta mig, för kom ihåg – jag är fortfarande påhittig!

Charlott Andersson
Portföljledare i Trafikverkets forskningsportfölj Sjöfartsområdet och medlem i Wista Sweden