Fotograf: Torbjörn Dalnäs, Alicja/Pixabay

Den blomstertid nu kommer

Nu stundar avslutningstider, fina härliga tider som väcker många minnen. Många avslutar vårterminen för att ha praktik ombord eller kanske ett sommarjobb, en del för att ha ett välförtjänt sommarlov medan andra avslutar en utbildning, tar studenten eller kanske en högskole-examen. De som nu avslutar en utbildning kanske redan har ett jobb medan andra är på gång att söka jobb. Gemensamt för dem är nog att de har planer och drömmar om hur det ska bli att börja jobba. Förhoppningsvis är de på gång att påbörja en lång karriär i en spännande bransch, sjöfarten. 

Men hur är det för de nyutexaminerade, finns det jobb att få, vart tar de vägen? Jag ser en lite blandad bild av läget.

Vi har ju coronapandemin och de permitteringar vi ser i hela samhället nu, och som en konsekvens av det så ökar arbetslösheten just nu. Men det har jag tänkt komma tillbaka till en annan gång. Istället hade jag tänkt backa tillbaka ett år, hur såg det ut då sommaren 2019?

Antalet registrerade arbetssökande på Arbetsförmedlingen sjöfart var för några månader sedan det lägsta sedan 2008. Under alla övriga år sedan 2002 har det alltid varit fler arbetssökande. Hur det såg ut före det vet jag inte då jag inte har äldre statistik. I augusti 2019 var antalet anmälda arbetssökande i Sverige:

  • Nautiskt befäl med klass V-behörighet – fem arbetssökande
  • Tekniskt befäl med klass V-behörighet – en arbetssökande

Klass V är den behörighet som en nyutexaminerad sjökaptens- eller sjöingenjörs-student får med fullgjord fartygsförlagd utbildning.

Ja ja, jag vet. Nu tänker flera av er att man inte kan lita på dessa siffror då inte alla anmäler sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen sjöfart. Och ja, det finns ett mörkertal, ett mörkertal som fanns tidigare också. Men det är inte det faktiska antalet som är det viktiga här. Det är trender och utveckling. Det var det lägsta antalet på riktigt många år.

2019 släppte Transportföretagen en rapport som indikerade ett större rekryteringsbehov de kommande fem åren än det antal som jag bedömer kommer ta examen i Sverige under samma period. Detta sammantaget borde vara riktigt bra för de nyutexaminerade! De pensionsavgångar som kommer framöver är ju ofta de som har en högre behörighet. Men går en befälhavare i pension så leder det till att en överstyrman blir uppmönstrad, och en andre styrman blir överstyrman. Så för att lösa pensioneringspusslet långsiktigt och hållbart borde också nyutexaminerade sjöbefäl anställas ombord. Det är dagens andrestyrman som är morgondagens överstyrman och efter ett tag också befälhavare.

Antalet arbetssökande nyutexaminerade sjöingenjörer är särskilt lågt och då borde ju alla ha bra jobb ombord i dag, eller hur är det?

Hur gick det då för dem som tog sjöingenjörsexamen i Kalmar sommaren 2019? Jo, av dem var det ca en tredjedel som började jobba ombord, en del som fartygsingenjör (maskinist) och någon varvat fartygsingenjör och motorman. Två tredjedelar började på ett jobb iland. Den information jag har är att ingen är arbetslös och alla har jobb där de har nytta av de kunskaper de förvärvat under sina studier.

Jag vet att sjöingenjörer är attraktiva hos många företag iland, men kan det vara hela förklaringen? Är det logiskt att plugga i fyra år för att sedan välja ett annat yrke?

Så vad beror det på? Var det svårt att få ett jobb som fartygsingenjör? Var jobberbjudandena för landjobb allt för bra? Eller hade de helt enkelt av någon anledning ångrat sig under studietiden?

Vad tror ni att det beror på? 

Ni som tog sjökaptens- eller sjöingenjörsexamen nyligen, hur gick det för er och varför?

Är den blomstertid nu kommer bara angenäm? Eller är den en rosenbuske, bedrägligt inbjudande och väldoftande, men ack så taggig?

Kommentarer

  • Markus

    Sjöingenjörsstudenterna inser under utbildningens gång 1) att sjölivet inte är för dem, men 2) att utbildningen är väl så gångbar i land. Det är inte så komplicerat egentligen. Sjöingenjörer är de mest praktiskt inriktade högeskoleutbildade ingenjörerna och de uppskattas i många branscher just för den kombinationen.

    • Ted Bågfeldt

      Hej Markus,
      Det du skriver är ju bra för sjöingenjörerna som ha två bra karriärvägar att välja mellan. Men varför är det så att de väljer bort en karriär i sjöfarten. Att några gör det är nog naturligt, kanske rent av ofrånkomligt. Men är det något vi i sjöfarten hade kunnat göra på ett annat sätt för att få flera av dem att stanna i sjöfarten?

  • Arvid

    Vilka svenska rederier är det som aktivt söker och vill rekrytera klass 5 maskinbefäl? Jag tog examen 2014 och de platsannonser för andre-maskinist jag sett sedan dess kan man räkna på en hand. När man kontaktat rederier och sökt efter jobb har svaren oftast varit i stil med: ”Kul att du hör av dig, vi önskar att vi kunde anställa dig men vi BEHÖVER inga juniorbefäl för tillfället, synd att du inte har klass 2 eller högre, men hör gärna av dig igen för ibland behöver vi vikarier”
    Företagen iland som vill anställa nyexaminerade maskinbefäl har ofta haft en tydligare och mer positiv approach och är redo att ge tillsvidareanställning och kan då ses som en positivare alternativ.
    Personligen har jag dock haft tur och fick igenom kontakter anställning som juniorbefäl på ett svenskt rederi och det är verkligen kul att de satsar på svenska befäl!
    Jag tror att rederierna behöver bli bättre på att marknadsföra sig bland nyexaminerade genom att faktiskt lägga ut mer platsannonser för klass 5. Inte bara för att få fler ansökningar men också för att visa nyexaminerade, nuvarande studenter och möjliga framtida studenter att det finns jobb till sjöss som nyexaminerad.

  • Ted Bågfeldt

    Hej Arvid,
    Kul att det gick bra för dig! När du tog examen 2014 var det svårare att få jobb för en nyutexaminerad än det varit de senaste åren.
    Hur kommer det sig att företagen i land har en annan approach till att anställa nyutexaminerade? Kan det vara behörighetssystemet till sjöss som gör att det är svårare att anställa personal med en låg behörighet? Systemet är ju ett sätt att säkra en viss kvalitet och erfarenhet vilket är bra. Men är också ett system som vi inte har i land. Är den skillnaden det som gör att företag i land på ett ekonomiskt hållbart sätt kan erbjuda anställningar till personer som ännu inte har så mycket erfarenhet? Eller har företagen i land helt enkelt en annan inställning till att rekrytera unga och nyutexaminerade?

    • Arvid

      Ja det är verkligen kul att det börjar ljusna på arbetsmarknaden! Men jag tror som sagt att rederierna generellt borde bli bättre på att marknadsföra sina lediga tjänster för juniorbefäl.
      Som du säger så tror jag det är behörighetssystemet och att många av de mindre svenska handelsfartygen inte har krav på andremaskinist så kan detta skapa en tveksamhet ifrån rederiets sida att anställa andremaskinister.

      Företag iland, värmeverk, kraftverk, servicetänster, reperations/service firmor, sjöfartstjänster som ej kräver behörighet mm. När de anställer nyexaminerade så är det pga att de behöver arbetskraften och kompetensen direkt. Lite generaliserat och överdrivet så tror jag dessa företag ser nytta med klass 5 direkt medans rederierna mestadels ser nyttan med klass 5 först efter några år då de mönstrats upp till högre behörighet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.