Isbrytarhybrid

Björnar runt kättingen, Svinet på ryggen, Gösen i stången, Kalven i Ormlinan, det är fem men det finns väl fler djur på backen…

Det drar ihop sig till vinter igen, temperaturskillnaderna mellan vatten och luft ger anledning för skepparna att trycka knapp för mistluren. Vår lilla hund hoppar till och darrar för det brölar rejält ute på Stockholms ström eller som Martin Ljung sa, ”Vem f*n är det som blåser trumpet här om mornarna, man kan ju inte sova”. Och det är ju meningen.

På isbrytarna är det viktigt med att i alla lägen få fram tillräckligt med kraft för att forcera tuffa isvallar, särskilt om man assisterar någon som smyger nära aktern uti isrännan. Det duger inte att isbrytaren saktar ner vid tjockare is för då kan de få ovälkommet besök i häcken. Därför har isbrytarna sen länge valt att köra diesel-elektriskt med tillräckligt med maskiner igång och med extra backup, in case of, men nackdelen är att delar av maskineriet går på låg belastning vilket inte är så bra med tanke på bränsleeffektiviteten. Därför tas nu fram lite innovativa lösningar, nämligen batteri-backup som snabbt kan leverera mer kraft för att isbrytarna skall kunna hålla jämn fart i alla lägen. Teknik finns men man skall nu köra och testa i större skala. Man kan även använda detta som UPS (Uninterruptible Power Supply). Tanken med projektet är att utveckla hybrid drift på isbrytare.

Spännande!

Kommentarer

  • Stora Båtar

    Mycket spännande info och välkommet för miljöns skull. Skulle vara kul att få litet mer detaljer kring var/vem som gör dessa tester av hybriddrift för isbrytningen, bl.a med tanke på att Sverige ska börja planera sin nästa isbrytargeneration snart och då måste man ju göra rätt med maskiner och bränsleval.

  • Anonymous

    Spännande men knappast lönsamt. Jag har svårt att tänka mig att en dylik investering har en vettig kalkyl vare sig gällande miljö eller oljeförbrukning med tanke på isbrytarnas begränsade driftstid. Då det handlar om skattepengar skall man dock inte ta något för givet.

  • Anonymous

    Man ska väl få strömmen från dieselgeneratorer så miljönyttan är tveksam. Kostnaden blir nog astronomisk fast sådant skiter man ju i när man oftast är totalt okunnig och dessutom mera uttrycker åsikter än mera underbyggda påståenden. Kan vi få se en vettig kalkyl på detta tack. Annars påstår jag att detta är rent trams som det mesta i Sverige runt energin nuförtiden när MP är med.

  • Ulf svedberg

    Forskning och innovations arbete är i sin natur ett sökande efter lösningar som effektivare löser kända problem. Isbrytarproblematik är inget undantag. Batteri backup är inget nytt men det är inget som vare sig är beslutat om eller planerat för i dagsläget. Det forskas och utvärderas i liknande frågor runt om i världen och Sverige i samarbete med Finland har genom åren tagit fram mängder av kostnadseffektiva lösningar. Alla projekt leder inte till konkreta investeringar det får utvärderingarna visa, men att göra samma sak om och om igen och tro att man utvecklas är Einsteins definition av idioti. Anonym verkar insatt i detaljfrågan och Foi arbete är ju i högsta grad en inkluderande verksamhet så hör av dig, du är välkommen med väl underbyggda fakta och djupa insikter.

  • Dan

    Anonym här nedan verkar ha alla svar klara. Problemet är att miljön inte verkar ingå i dina ”kalkyler” över lönsamhet. Visa mig din ”kalkyl” för vad jordens livsbetingelser för kommande generationer får kosta. Om man inte vill testa nya saker och försöka göra något bättre så är man en del av problemet. Vad beträffar isbrytares användningsgrad kommer vi förhoppningsvis att få se mer utchartrat för andra ändamål i framtiden som Finland planerar för göra. Tack för bra artikel Ulf!

  • Elisabeth Schröder

    Intressant blogginlägg! Glöm inte vara rädd om lilla hunden 😉

  • Bosse Georgsson

    Låter som en bra lösning, har skälv haft funderingar i den riktningen. Det händer allt som oftast att isbrytarna måste skapa belastning, genom att backa med de förliga propellrarna, för att hålla uppe temperaturen på motorerna så dessa inte skadas. Denna belastning är ju helt bortkastad och skulle kunna utnyttjas att ladda batterierna. Isbrytarna har höga kostnader för drivmedlet och skulle en sådan här batteri pack tillfälligt kunna höja effekten så de kan passera enstaka vallar utan att starta en maskin till så är mycket vunnit.

  • Kalle på Spången

    Verkar som vissa av kommentatorerna nedan har djupanalyserat sina källor… För att vinna något med hybridisering genom användande av energilagring, som tex batterier, tillsammans med dieselmotorer så är utgångspunkten att man återhämtar motorns ineffektivitet vid låga belastningar. Detta förutsätter att belastningprofilen är variabel och att långa tider körs med låg/kraftigt varierad motorlast med dålig specifik bränsleförbrukning, höga emissioner (NOx, VOC, Metan för LNG) och ökade underhållskostnader på motorerna. För en isbrytare eller ett fartyg i DP operation kan man inte bara stänga ner motorer utan måste ha redundant maskineri igång redo att ta transienta lastförlopp omedelbart. Om man nu istället kan klara dessa lasttransienter med energi som ligger lagrat och genom detta erhålla jämnare motorlast finns massor att vinna. Det har genomförts flera fullskalaexempel på detta som visar till stora förbättringar både gällande miljö och ekonomi där investeringen återbetalas på mindre än 10år. MEN man behöver tänka på säkerheten när man tänker placera MWh med batterier ombord i fartygen, en intern batteribrand i ett sådant batteri släcker du inte med handbrandsläckaren.
    Se tex. denna gamla presentation:
    http://www.dnv.dk/binaries/FellowSHIP-III-presentation_tcm159-511186.pdf
    Innovation är det sista hoppet!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.