Innovativ kraft – konservativ, trumpen motkraft

Senaste dagarna har gått i dur och moll för oss som jobbar med innovationer. På den stora e-Navigationskonferensen som går av stapeln varje januari på färjan mellan Köpenhamn och Oslo hördes lotsarnas internationella moderorgan IMPA´s president Simon Pelletier ägna en icke obetydlig tid åt att hacka på det europeiska projektet Sea Traffic Management (STM). STM projektet har över 50 partners från 13 länder och jobbar intensivt med att ta fram nya informationsdelningssystem i syfte att som främsta mål förbättra säkerheten och miljön men även öka effektiviteten och förutsägbarheten inom logistiken. Vilket inte alla tycker är så bra lösning för den egna plånboken.

När Henry Ford frågade speditörerna vad de behövde var svaret ”snabbare hästar”. Föreslog man dem en bil så fnös de bara och undrade var man spände fast pållen… Det är ungefär på den nivån lotsarnas internationella centralorgan befinner sig. Men för Mr. Pelletier är anledningen något som stavas ”job-protection”, För övrigt samma svärd som Trump svingar varje dag, vilket för honom som för IMPA kommer sluta med att man hugger av sig ett ben eller två.

Smart4sea 3 awardsMen som tur är finns de goda krafterna att finna och på den stora ”Smart4Sea” konferensen i Aten häromdagen så vann våra projekt Monalisa 2 och STM Validation det hett åtråvärda Innovationspriset i tjusigt sällskap med Inmarsat och Transas som fick de andra två prisen. Jättekul må jag säga. Kanske kan impa på IMPA?

Jag tycker nog det är bättre att föra fram egna lösningar och idéer på hur problem skall lösas än att racka ned på andras idéer och förslag utan att komma med nåt eget hållbart. Vilket kommer mig osökt att tänka på ett liknande agerande där just de svenska lotsarna har varit engagerade men då med ett konstruktivt och framåtblickande perspektiv, vilket jag vill påstå är signum för majoriteten inom kollektivet.

I samband med att lotsarnas bärbara navigationshjälpmedel ska uppgraderas har det pågått ett intensivt arbete under flera år för att vaska fram bästa tänkbara lösning både ur ett operativt som ekonomiskt perspektiv. Ett flertal lotsar har med stort engagemang testat olika fabrikat för att dels se vad som finns men även föra fram sina önskemål om funktioner och prestanda. Under en sån process kan aktuella företag välja att vara lyhörda och jobba innovativt för att svara upp mot vad gubbarna behöver eller så kan man som företaget True Heading, vars marknadssegment i princip är fritidsbåtar, välja att strunta i vad kunden vill ha och istället lägga energi på att överklaga upphandlingsprocessen till förvaltningsrätten i hopp om att för egen snöd vinnings skull få en slant i slutänden. Hade de istället för likt IMPA gnällt och kritiserat vad andra gör lagt en smula energi på att ta fram funktioner som den tunga maritima industrin behöver, hade vi kanske haft ett svenskt företag i tätposition. Nu kan man icke annat än skämmas. Stora kostnader för samtliga inblandade följer nu i spåren av True Headings agerande och förtroendet för deras lednings förmåga att vara framåtblickande och innovativa är för alltid körd i botten.

Positivt i veckan var att höra hur Angela Merkel under sitt dagslånga besök i Sverige lade rejält med tid på IVA och där uppehöll sig anmärkningsvärt länge kring just innovation och samhällets påverkan av digitaliseringseffekterna. Tyskland ligger ju bakom tänket om Industri 4.0 vilket rimmar väl med det jag skrivit om i tidigare bloggar. Hoppas Stefan Löfven lyssnade ordentligt!!

Så är det här i livet, vissa dagar är det negativa nyheter andra lite mer positiva. Kan inte låta bli att avsluta med lite Trumperi. Glädjande nog motarbetar nu 1000-tals statliga tjänstemän i USA aktivt Trumps inresestopp. Detta med en personlig övertygelse om att det han kräver är helt uppåt väggarna. Varje land har den regering den förtjänar och stalltips från mig är att han Trumpen kommer att kastas ut av det amerikanska folket innan 4 år har gått.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.