Ulabrand kom till Åland

Det har varit en händelserik inledning av mars månad för åländska rederier med både goda och mindre goda nyheter. Några exempel:

Eckerö Line som trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn vann statens upphandling av transporttjänster för alla officiella tjänsteresor. Avtalet som Eckerö Line tog hem i kamp med Tallink och Viking Line löper över tre år och är värt cirka en miljon euro per år. Den mindre goda nyheten är att rederiet samtidigt går ut med att man måste minska antalet anställda på kontoret i Helsingfors. Motsvarande tio anställda av sammanlagt 44 berörs. Skälet är att allt fler väljer att boka sina resor på nätet. I dag sker 70 procent av bokningarna över hemsidan och redan i slutet av detta år väntas siffran uppgå till 80 procent. Beslutet ska även ses mot bakgrund av den hårdnande konkurrensen på linjen. Bland annat har Tallink aviserat ett LNG-bygge som om två år skärper tonen i striden om passagerarna.

Viking Line och Rederi Ab Eckerö hör till de rederier som vann det stora målet om farledsavgifter mot finska staten. Helsingfors tingsrätt bedömde att farledsavgifterna som uppbars under åren 2001-2004 var för höga och ska nu betala tillbaka till rederierna. Totalt handlar det om 91 miljoner euro som ska betalas till 52 olika rederier. Domen kan dock överklagas av staten.

Lundqvistrederierna ångar på och tog i slutet av februari emot splitternya tankern Alfa Baltica i Japan. Rederiet förfogar därmed under sjöfartsrådet Ben Lundqvists ledning över en av världens modernaste tankerflottor. Förra gången – för typ tio år sedan– som Lundqvistarna investerade tungt hände det också under lågkonjunktur och slutade med jättevinster till mestadels åländska aktieägare.

Ålands sjöräddningssällskap har stått för en sjösäkerhetsmässig bragd då man för 600.000 euro köpt norska räddningskryssaren Ulabrand. Fartyget anlände till sin stationeringsort Mariehamn i onsdags och är ett i alla avseenden magnifikt fartyg, redo att undsätta sjöfolk i nöd!

Tidningen Nya Åland spekulerar om Tallinkfärjan Regina Baltica (tidigare Viking Song) är på väg att köpas av åländska Eriksson Capital med vd Trygve Eriksson i spetsen. Koncernens rederidirektör Anders Nordlund bekräftar att man hyr fartyget som hotellanläggning vid byggandet av vindkraftparker i Nordsjön men vill inte kommentera om ett köp är aktuellt.

alfa_baltica_jane_forsstrom_web

Hon är en pampig syn, nya Alfa Baltica, där hon ligger på redden redo för avfärd mot nya laster.IMG_3885

Räddningskryssaren Ulabrand på plats i Korvig i Mariehamn, hennes nya hemmahamn.

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.