Trångt om plats vid kaj

De besökande kryssningsfartygen står nästan i kö just nu för att komma in till Mariehamn och släppa ut sina passagerare på grönbete på Fredens öar (Åland) och i de tusen lindarnas stad som Mariehamn av lätt insedda skäl kallas. Det är lika uppfriskande varje gång att se tyskar, italienare, amerikaner, norrmän, britter och mycket mer flanera på stadens gator och (förhoppningsvis) köpa på sig souvenirer från Ålandsbesöket. Kryssningsfartyg som hälsar på är inte bara bra ur ett finansiellt perspektiv, det betyder mycket både socialt och intellektuellt också. Här är ett annat exempel på fartygsbesök.

I dag på den amerikanska nationaldagen är det extra trångt vid Västerhamn dit de stora fartygen kommer. Störst av besökarna är Seven Seas Voyager som togs i bruk år 2003. Det är en lyxkryssare av högsta klass med endast utsideshytter försedda med balkonger. Tidskriften Forbes rankade hennes Asienkryssningar som världens dyraste år 2006. Fartyget är 206 meter långt och ligger i dag där Birka normalt brukar finnas. Planeringen inför besöket har varit minutiös, redan i fjol kom rederiets representanter till Mariehamn för att tillsammans med AX Tours se till att inget lämnas åt slumpen. I dag kan fartygets befälhavare, svensken Daniel Green, även räkna med besök från det officiella Mariehamn som tackar för intresset och hälsar välkomna igen.

Dagens andra kryssare på besök är en gammal bekanting Sea Dream 1 som hör till de fartyg som tar kryssningsupplevelser till nästa nivå. Antalet passagerare är till exempel bara 75 vilket i förhållande till 100 i besättningen skapar möjlighet för det lilla extra. Det är fjärde gången bara i år som fartyget väljer Mariehamn som stopp.

Redan inkommande måndag fortsätter besöken, då i form av ett av världens mest historiskt belastade kryssningsfartyg. Ms Azores som hon heter i dag byggdes redan år 1948 och var det fartyg, hon hette då Stockholm, som Andrea Doria kolliderade med utanför New York år 1956. Det är fortfarande en av världens mest omtalade fartygskatastrofer. Andrea Doria sjönk nästan genast och passagerare samt besättning fick rädda sig till Stockholm. 1.660 personer räddades, 46 dog i olyckan som fortfarande betraktas som en av de allra värsta sjökatastroferna på amerikanskt vatten. Oturen stannade inte där. I december år 2008 hette fartyget Athena och kryssade mot Australien då hon attackerades av sammanlagt 29 piratskepp på Adenviken. Tack vare tur och starka vattenkanoner klarade sig fartyget och dess ombordvarande med blotta förskräckelsen. Sedan år 2013 heter hon Azores och lever ett lugnare liv. I dag fredag befinner hon sig i St Petersburg för att anlända till Mariehamn tidigt på måndag morgon den 7 juli. Har du chansen så ta en titt, inte många fartyg kan skryta med den historien. Här kan du följa hennes färd.

Dagens sista fartygsspaning handlar om något helt annat, nämligen betongbåten Nordanvik som regelbundet kommer till Mariehamn för att leverera cement till hela Åland. Nedanför IT-byn där morgondagens affärer skapas finns även den lilla kajen med den höga betongsilon där fartyget lossar sin last. Nordanvik är heller ingen duvunge, hon byggdes år 1960 och har liksom andra i hennes ålder massor att berätta. Fast just den här turen hörde antagligen till de lugnare.

Får därmed önska alla läsare en skön juli. Ses!

ATHENA

Så här ser ms Azores ut i dag. Hon anländer till Mariehamn på måndag morgon och är en av kryssningsvärldens absolut mest erfarna skönheter. Hon var den som kolliderade med Andreas Doria år 1956 och hon har utsatts för piratangrepp på Adenviken. På Fredens öar blir det lugnare!

Stockholm_following_Andrea_Doria_collision

Så här såg Azores ut då hon hette Stockholm och hade kolliderat med Andrea Doria utanför New York.

1381867668000-001-seadream1skiathos

Sea Dream 1 är ett ultralyxigt fartyg som i dag för fjärde gången hälsar på i Mariehamn och släpper ut sina 75 passagerare på utflykter, shopping, upplevelser och mer.

MS_Seven_Seas_Voyager

Seven Seas Voyager hör till de allra största kryssningsfartygen som anländer till Mariehamn under sommarhalvåret.

IMG_2715

Livet är som bekant inte bara kryssningar och räkmackor. Det behövs cement också! Till Åland kommer leveranserna med exempelvis Nordanvik som lossade i början av denna vecka vid Klintkajen.

IMG_2717Sår här ser hon ut från sjösidan. Till vänster finns den åländska IT-byn som utgör huvudkontoret för några internationellt synnerligen konkurrenskraftiga exportföretag, till exempel Crosskey som specialiserat sig på banklösningar.

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.