Robotar i seglings-VM

Målet är kristallklart. Det gäller att konstruera en obemannad segelbåt som kan ta sig över Atlanten. Men det är många som är hugade. När VM för obemannade farkoster arrangerades i GalWay Irland 8-12 september fanns sju deltagande lag i startfältet. Det är inte vilka hemmapulare som helst, deltagarna kommer uteslutande från universitet och högskolor världen över, bland annat Portugal, USA, Storbritannien och värdlandet Irland. Deras uppdrag går ut på att konstruera en max 2,5 meter lång farkost som kan färdas över långa sträckor helt utan bemanning. Hittills har en sådan farkost lyckats klara sig 400 kilometer vilket är en lång sträcka men inte tillräckligt för att ta sig över Atlanten där kortaste distansen är i runda slängar 2.600 kilometer, alltså nästan sju gånger så långt! Årets tävlingar var sjunde i raden starten år 2008 i Österrike.

Själva tävlingen handlar om olika delar: uthållighet, precision, undvikande av objekt och att segla och bibehålla sin position inom ett begränsat område. Ålänningarna fick den här gången ingen framträdande position men planerar för revansch nästa år då VM-tävlingarna avgörs på just Åland i september. Gruppen från Högskolan på Åland bestod av 10 personer: studerande Fridolf Holmström, Conny Ljunggren, Mathias Liljeblad, Nico Lehtilä, Fredrik Lamberg och Jenny Rådland samt vicerektor Ronny Eriksson, vicerektor Sven Schauman, lärare Kjell Dahl och lärare/evenemangkoordinatorTherese Sjöblom. Årets segrare blev US Naval Academy West Point med s/r SeaQuester. Här kan man läsa mer om själva arrangemanget!

Ett av de deltagande teamen i tävlingen kommer från Högskolan på Åland där vicerektorn Ronny Eriksson hör till projektets tillskyndare. Han menar att Ålands plats i detta är självklar då ålänningarna historiskt sett alltid försökt finnas i framkant när det gäller sjöfart och ekonomi. För sist och slutligen är den finansiella sidan av obemannade farkoster det riktigt intressanta. Eller som Ronny Eriksson uttrycker det:

Seglande robotar är ännu inte en kommersiell produkt men inom en snar framtid kommer de att vara det. Snart börjar de användas av havsforskninsintituten vilket är logiskt. De drivs enbart av sol och vind, kan vara långa perioder till sjöss och forskarna får data direkt i land till sina labb. De är alltså mycket kostnadseffektivare än dagen havsforskningsfartyg.”

Den åländska robotsatsningen kan man läsa mer om här och på Youtube finns filmer på hur farkosten bär sig åt i sjön.

I samband med tävlingarna ordnades även en ambitiöst upplagd konferens där de senaste rönen stöttes och blöttes. Mest snackades det om Ural Federal University’s projekt med en robot i form av en kiteboard! Ingenting är alltså längre omöjligt.

Högskolan på Åland är en liten högskola med höga ambitioner. Dess rektor Edvard Johansson hör till de akademiker som brinner för att utveckla såväl sina egna elever som samhället han bor i. Häromveckan höll han exempelvis en öppen föreläsning kring behovet av tillväxt här i världen.

 

Bilderna nertill är tagna av Therese Sjöblom och Sven Schauman.

 

WP_20140911_001

S/r Ocean Star är namnet på tävlingsbåten som konstruerats av Högskolan på Åland. Här sker finjusteringen inför ett tävlingsmoment av eleverna på Högskolan på Åland.

ocean star

Se sån stil hon har! Målet är att en dag kunna korsa Atlanten.

WP_20140909_004Från vänster de två vicerektorerna Sven Schauman och Ronny Eriksson samt läraren Kjell Dahl som förutom att tävla även presenterade sin rapport Power Management Strategies for an Autonomous Robotic Sailboat.Power Management Strategies for an Autonomous Robotic Sailboat. Samtliga forskningsresultat finns sammanställda i publikationen ”Robotic Sailing 2014”, Springer, ISBN 978-3-319-10075-3, ISBN 978-3-319-10076-0 (eBook).

DSC_2546

 Ytterligare en stilstudie på minitolvan. Ända in i detaljerna liknar det originalet men några människor finns inte ombord. Den här bilden är tagen av Kjell Dahl.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.