Mer positivt i sjöfarten

Jag deltog i veckan i den stora Ferry Shipping Conference som ordnas årligen av Shippax. Platsen för årets event var ”Pride of Rotterdam” som trafikerar för P&O mellan Rotterdam och Hull.

Jag var mentalt beredd på några dagar av missmod och profetior om kommande eländen men mötte istället en bransch som var fylld av tillförsikt och av aktörer som är redo att satsa på pengar och idéer i framtiden. På plats var trehundra människor som på olika sätt driver den europeiska sjöfarten framåt. Under de två dagar som allt pågick strömmade informationen och de välformulerade föreläsarna avlöste varandra. Det nedanstående är några av mina intryck från allt som sades.

Citatet:

”Det börjar bli ett problem att upprätthålla den pessimistiska attityden inom sjöfarten.” (En omskrivning av gammalt danskt bondespråk.)

Förhoppningen:

Det börjar finnas många skäl till större optimism. Låga räntor, stabilt resande, bättre ekonomiskt resultat och en förväntad nybyggnation till följd av allt äldre tonnage.

Framtiden:

Alla branscher har eller håller på gå igenom en kraftig digitalisering. Färjorna har till viss del lyckats, lasttrafiken har det inte. Här finns mycket att göra. Passagerare måste få omedelbara svar, det vill även godstransportörerna ha. Var redo att investera tungt i IT framöver.

Svaveldirektivet:

Det var den största omställningen inom Östersjötrafiken sedan taxfree försvann på 1990-talet. Trots lägre oljepriser har kostnaderna stigit dramatiskt för många rederier. På lastsidan tvekar befraktare fortfarande att teckna längre kontrakt då osäkerheterna är för stora. ”Oljepriset har räddat oss. Annars hade det blivit ’bigbig problems’”.

Övriga effekter:

Det är rimligt att tro att svaveldirektivet tvingar fram nya partnerskap, allianser och fusioner. Dessa har ännu inte skett, mest till följd av det låga priset på bränsle. (Kring detta har jag resonerat tidigare och lyft åländska Viking Line och Rederi Ab Eckerö som konkurrenter vilka antagligen skulle vinna rätt mycket på att förena sina krafter.)

Vägvalet:

Familjen Grimaldis Finnlines är det rederi som tydligast av alla satsat på scrubbers ombord på fartygen. Övriga har bytt till bränsle som uppfyller kraven. Vem som får rätt kan bara tiden utvisa. Finnlines har scrubbers från tre olika leverantörer på femton av sina fartyg.

Tydligast av alla 1:

Grimaldigruppens kommersielle direktör Guido Grimaldi sade rätt ut att det finns utrymme för tillväxt. Han var dock lite gramsen på mindre nogräknade (och nya) rederier som sticker upp och plockar russin för Medelhavskakan utan att riktigt ta ansvar. Här ska man dock minnas att det är precis så som alla i dag framgångsrika rederier startat, med gamla fartyg och låga kostnader.

Tydligast av alla 2:

På frågan om framtiden svävade inte Tallink Groups vd Janek Stalmeister: ”Ja, vi ser optimistiskt på möjligheterna!” Med nya koncept och moderna lösningar är Estlands stolthet redo att ta upp kampen med övriga rederier och andra konkurrenter som lågprisflyg. Han pekade på det faktum att folk är villiga att göra av med mer pengar på sin fritid och att färjorna de facto rår om sina kunder väldigt länge vilket skapar möjligheter andra inte har.

Hav och land:

Det är såklart för tidigt att säga säkert men många menade (bland dem Tallink) att svaveldirektivet redan tvingat upp mer transporter från sjö till väg. Det är illa. Det är miljömässigt eländigt att transportera last på landbacken istället för på sjön. Gör EU verkligen tillräckligt mycket för att skapa ”Motorways of the Sea” och slippa långtradarna?

Resemönster:

Semestrar börjar snabbare och enklare och det måste färjerederierna anpassa sig till. Allt handlar om att ge konsumenten vad som efterfrågas.

Sammanfattning:

Sjöfarten har i dag mycket större möjligheter än man hade före krisen slog till år 2008. 2015 och de återkommande åren kan bli mycket bra!

Här kan man läsa mer om de åländska deltagare som var med på olika hörn!

IMG_4365”Pride of Rotterdam” var platsen för årets upplaga av Ferry Shipping Conference som arrangerades tisdag till torsdag denna vecka.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.