Jubileum för Pommern

Världens sista fyrmastade stålbark i originalskick finns i Mariehamn på Åland. Pommern är hennes namn och hennes historia är imponerande. Den 29 augusti var det exakt sjuttiofem år sedan hon ankrade upp i Mariehamn efter att ha lämnat Hull den 11 augusti år 1939 under befäl av kapten Karl Broman. Detta var inget ovanligt, redaren Gustaf Erikson valde i dessa tider av krig att samla sina fartyg i hemmahamnen Mariehamn. Pommerns öde blev dock ett annat än många av de övriga fartygen. Hon donerades till Mariehamn och skulle komma att stanna där hon än i dag ligger.

 

Några fakta om Pommern:

Pommern är byggd 1903 i stål och tacklad som en 4-mastad bark. Hon byggdes i Glasgow, beställd av rederiet B. Wencke & Söhne i Hamburg.

Hon är 95 meter lång och 13 meter bred. Stormastens höjd är 50 meter och hennes djupgående är 7,5 meter. Då alla segel är satta uppgår de tillsammans till totalt 3240 kvadratmeter segelyta.
Besättningen ombord bestod i allmänhet av 26 personer men resor med bara 20 personer ombord gjordes. Framförallt från Australien eftersom en och annan greps av äventyrslust och försvann i land.
Pommern såldes 1906 och hade under åren 1906-1923 två olika ägare. Efter första världskrigets slut erhöll Grekland Pommern som krigsskadestånd. Den åländske redaren Gustaf Erikson fick veta att hon låg till salu i den holländska staden Delfiz och skickade en skeppskontrollant. Köpet genomfördes nästan direkt och Gustaf Erikson köpte Pommern av den grekiska staten för 3.900 pund. Även på den tiden var det ganska mycket pengar.
Pommern seglade sedan mest på rutten mellan England och Australien. Med sin totala lastkapacitet på 4.050 ton kunde hon i genomsnitt frakta 49.000 stycken vetesäckar.
Veteskutorna på den tiden tävlade inofficiellt med varandra. Vetetradens eller ”The Grain Race” rekord sattes 1933 av fartyget ”Parma” med 83 dygn. Pommerns snabbaste resa gjorde hon på 94 dygn 1936.
1939 gör Pommern sin sista resa från Hull i England till Mariehamn. Hon har sedan dess legat i sin hemmahamn med undantag för andra halvåret 1944 då hon bogserades till Stockholm för att där vara spannmålsmagasin under en kort tid.
1947 avlider Gustaf Erikson och Pommern blir då till salu. Dessvärre kräver hon stora reparationer och då segelerans tid börjar dra mot sitt slut, blir hon osåld. 1952/1953 beslutar sig Edgar Erikson och systern Eva Hohental att donera fartyget till Mariehamns stad.

(Källa: Ålands sjöfartsmuseum)

 

Några länkar till mer om segelfartyg:

Grattis på 111-årsdagen Pommern och en intervju med en som var med.

Herzogin Cecilie blev en världsnyhet.

 

IMG_2470

Så här ser Pommern ut i dag där hon ligger nedanför Ålands sjöfartsmuseum i Mariehamn.

Pommern

Pommern när det begav sig. När hon anlände till Mariehamn hösten år 1939 hade hon ett komplett segelställ bestående av 28 segel. I dag är många borta och nya har tillkommit tack vare flitiga, frivilliga och entusiastiska Pommerngastar.

Kommentarer

  • Anonymous

    Lägg ner Åland !

  • Carola

    Hon är så snygg i denna skrud hoppas hon får vara kvar länge än!!!

  • Per Nilsson

    Efter nästan 70 år i Halmstad så gav halmstadpolitikerna bort ”Najaden” ett av världens två kvarvarande kompositbyggen tillsammans med ”Cutty Sark” och världens minsta fullriggare sägs det. Man brydde sig inte om vad halmstadborna tyckte eller ”Najadens Vänner” som lagt ner nära 30 000 frivilliga timmar på henne. 300 000 kronor såldes hon för där försäljningskostnaden överstiger 200 000 kr.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.