Gott humör på färjekonferens

Över fyrahundra delegater var med på den stora Shippax-konferensen ombord på Silja Symphony häromveckan. Det var en resa som präglades av gott humör och djupa insikter. Ett fyrtiotal talare delade med sig av sina erfarenheter och nätverkandet pågick från morgon till kväll.

Här kan man se alla presentationer från konferensen.

Moderatorn Bo-Lennart Thorbjörnsson och Tallink Groups vd Janek Stalmeister öppnade konferensen genom att traditionsenligt slå i skeppsklockan. Anders Rundberg, vd för Carus, satte sedan tonen för de fortsatta dagarna:

”Det ser ljusare ut på väldigt många sätt men vi får aldrig slå oss till ro. Det gäller att fortsätta arbeta med att locka ombord nya kundgrupper, inte bara de som är återkommande. I Storbritannien har man lyckats bra med gemensamma satsningar (till exempel National Ferry Fortnight) för att folk ska välja färjorna, det borde vi göra i Östersjön också.”

Bo-Lennart Thorbjörnsson fortsatte med att under rubriken ”Where is the industry now?” lyfta fram det faktum att många av världens rederier gjorde mycket bra resultat under år 2016. DFDS presterade all time high medan andra stora aktörer som Viking Line, Rederi Ab Eckerö och Tallink Group höjde sina resultat rejält.

Att bygga nytt är långt ifrån ointressant men väntetiden är lång eftersom varven har sina orderböcker fyllda. En lösning som allt fler väljer är att bygga i Kina dit både Stena och Destination Gotland vänt sig.

En lösning blir mot den bakgrunden att allt fler rederier satsar mer på renoveringar och förnyelse av äldre tonnage. Vid sidan av det finns också en tydlig trend där ombordupplevelserna lyfts fram. Digitaliseringen är än så länge i sin linda och kommer framöver att bli avgörande när det gäller att locka passagerare. Det gäller för rederierna att vara på tårna inför den utvecklingen.

Sammanfattningsvis:

”Det finns många goda skäl för optimism i branschen!”

Janek Stalmeister:

”Det finns fortfarande goda förutsättningar att tjäna pengar inom sjöfarten. Vi ser till exempel allt fler resenärer från Asien och Latinamerika som upptäcker Östersjön. Nya tider kräver nya koncept ombord. Det gäller att hålla ständig kontakt med kunderna och se till att vi ständigt analyserar deras behov. Köpbeteendet har förändrats och passagerarna har andra behov än förut. På risksidan har vi som tidigare konkurrensen från lågprisflygen men också tankarna och planerna på Hyperloop vilket utmanar hela branschen liksom större geopolitisk osäkerhet.”

Bland mycket annat lyftes även heta internationella frågor, som till exempel:

”Småningom är det möjligt att starta trafik mellan USA och Kuba. När det sker är det extremt intressant för hela branschen”, sade Guido Grimaldi.

”Om Storbritannien väljer att lämna EU efter folkomröstningen den 23 juni är den enda fördelen att vi kan återuppta taxfreeförsäljningen ombord! Jag hoppas ändå att det inte sker. Det är en klar fördel på väldigt många andra sätt att EU håller ihop”, sade Niclas Mårtensson.

”Om vi snart ska beställa nya fartyg? Nja, inom Viking Line är vi lite gammalmodiga när det gäller balansräkningen. Men vi satsar mycket på upprustning av de befintliga fartygen”, sade Jan Hanses.

”Det handlar om balansgång när man ska köpa nya fartyg. De gamla fartygen är ju de vi kan tjäna pengar på”, tillade Mårtensson.

Shippax2

Panelen som diskuterade färjbranschens framtid på Shippaxkonferensen bestod av från vänster Viking Lines vd Jan Hanses, vvd Niclas Mårtensson från Stena Group, vvd Guido Grimaldi från Grimaldi Group, vd Spiros Paschalis från Attica Group samt Janek Stalmeister, vd för Tallink Group. (Foto: Jörgen Pettersson)

Shippax6

Över 400 deltagare fanns med ombord när Shippax ordnade konferens på Silja Symphony. (Foto: Jörgen Pettersson)

Shippax12

Carus med huvudkontor i Mariehamn är huvudsponsor för Shippaxkonferensen. Från vänster Keith Sherwood, Jose Rodriguez, Tim Watson, Anders Rundberg, Yolanda Stewart, Simon Johnson och John Bertell. (Foto: Jörgen Pettersson)

Shippax13

Arrangörer för konferensen är Bo-Lennart Thorbjörnsson (tidigare bland annat vd för DFDS) och Shippax-chefen Elizabeth Mandersson. (Foto: Jörgen Pettersson)

Shippax19

Rederi Ab Eckerö hade tekniske direktören Bo-Gustav Donning och koncernchefen Björn Blomqvist på plats. (Foto: Jörgen Pettersson)

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.