En hel dag om framtiden

Framtiden är det vi hoppas ska förändra det mesta av det vi känner i dag. Likt tonåringar som alltid tror att livet pågår där de själva inte är har människan även i övrigt funderat och grunnat på vad morgondagen ska bära med sig. Och, framför allt, hur man ska kunna nå dit lite snabbare än alla andra. Särskilt sjöfarten är en utmaning när det gäller vad som komma ska. Investeringarna är enorma och minsta snedsteg kan bli mycket dyrköpt. Kanske är det därför som så få nya rederier sett dagens ljus. Tar man bara Åland är det nyaste rederiet faktiskt Godby Shipping Ab och det fyllde fyrtio år i fjol…

På torsdag är det läge för den som är intresserad att blicka in i det okända med hjälp av sakkunniga guider. Då ordnas för sjätte året i följd seminariet Framtidens fartyg. Platsen är Ålands sjöfartsmuseum, ett av världens i dag finaste. Seminariet har genom åren utvecklats till en slags tummelplats för de nya idéerna och de djärva tankarna. Årets upplaga är inget undantag, av programmet att döma. På plats är maskintillverkare, bränslebolag, klassningssällskap och många fler med direkt möjlighet att påverka hur vi ska driva shipping i morgon. Det blir också ett specialavsnitt om hur svaveldirektivet förväntas slå på såväl kort som lång sikt med avstamp i den åländska sjöfarten som både finns och syns överallt i världen. I dag och i går.

Själv ser jag mycket fram mot flera av föredragen med ett extra utropstecken för Tore Longva som lovar en inblick i sjöfartens vardag år 2050. Sådant är inspirerande och tankeväckande, särskilt mot bakgrund av den resa som shippingen genomfört under de senaste hundra åren.

På Åland har vi som bekant Viking Lines huvudkontor och största ägare. Det rederiet har rönt stor uppmärksamhet de senaste åren tack vare satsningen på Viking Grace, det LNG-drivna passagerarfartyget som före de flesta andra gick in för den nya tekniken som alldeles säkert utgör en del av den framtida infrastrukturen till sjöss.

Seminariet Framtidens fartyg är öppet för alla och gratis att bevista. Jag hoppas så många som möjligt tar tillfället i akt och så fritt från förutfattade meningar som möjligt tar del av visionerna som experterna delar med sig av.

Ses.

collins_class

Det här är ett exempel på hur en moderna ubåt av den australiensiska Collinklassen ser ut i dag. 

nautilus

Så här menade författaren Jules Verne på 1800-talet att ubåtarna kunde se ut. Skillnaden är inte direkt väldig.Oceanic Vega during yard testing. Copyright Tony Hall

Oceanic Vega ser klart futuristisk ut men är i högsta grad på riktigt. Den levererades år 2010 av Ulstein Design & Solutions och utför seismisk forskning worldwide.

Super-Eco-Ship-2030

Det här fartyget har veterligen inte lämnat planeringsstadiet än men är ett exempel på nollutsläppskonstruktioner.

graceViking Grace är ett utmärkt bevis på att även mogna branscher som passagerartrafiken kan ta steget in i framtiden.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.