Rederi Ab Ansgar är ett litet bolag med ett stort hjärta som sedan år 1997 bedrivit privat trafik i den åländska skärgården. Rederiet som är ett helägt dotterbolag till legendariska Rederi Ab Gustaf Erikson sköter i dag tre olika linjer i den komplexa åländska skärgårdstrafiken:
- Mellan Enklinge och Kumlinge trafikerar man med ms Rosala II.
- Trafiken mellan Degerby på Föglö och fasta Åland sköts med ms Skarven.
- På rutten Lappo-Asterholma har man fartyget ms Frida II.
Dessutom har man lasthästen ms Bärö som reservtonnage, det gäller att vara beredd på alla eventualiteter. Vid sidan av skärgårdstrafiken driver bolaget också slipen på Algots varv där man utför enklare varvsarbeten.
Förr i världen var det Ålands landskapsregering som stod för all trafik till den väldiga skärgård (6.500+ öar) som hör till Åland. Detta blev ohållbart till följd av de finländska sjöfackens inställning till offentliga arbetsgivare. Lönerna skenade och kostnaderna blev till sist för stora. Därför har delar av den åländska skärgårdstrafiken under de senaste åren privatiserats både i form av drift- och totalentreprenader. Resultatet är uppmuntrande. Servicen till skärgårdsborna har i flera fall kraftigt förbättrats.
Här är bolagets nya logotype. Det råder inget tvivel om vad man har som mål för sin verksamhet.
En av förklaringarna till denna uppryckning är Rederi Ab Ansgar med kontor i samma hus där Rederi Ab Gustaf Erikson förr skötte en kylfartygsflotta och mycket annat med hela världen som marknad. Ansgars affärsidé är rätt och slätt att göra det möjligt att leva och göra affärer i skärgården – det ska funka för alla bolag. Ett tjugotal anställda ställer upp för sina kunder på ett sätt som inte är vanligt i företagsvärlden.
På Asterholma sköter färjfolket postutdelningen, snöröjningen och mycket mer. Det kan handla om att ställa upp som flyttkarlar, elektriker, fiskare eller allmänna diversearbetare. Inte minst utgör den glada besättningen en social trygghet för de äldre på öarna. Till den lilla ön Bärö med den uppskattade restaurangen Glada Laxen gör ms Bärö avstickare för att hålla anläggningen med råvaror. Vid sidan av allt detta sköter man den livsviktiga båttrafiken mellan öarna.
Det pratas ofta om företagens sociala patos och vad man ska ägna sig åt vid sidan av det som står i bolagsordningen. Många skulle må bra av ett studiebesök hos Ansgar och se hur ett samhälleligt engagemang gör både jobb och tillvaro bättre för alla.
Rosala II in action mellan Kumlinge och Enklinge. Bilden är tagen av Ole Lundberg som på sin blogg livfullt berättar om sjömansminnen, husbåtsliv och mer.
Rederi Ab Ansgars ägare Christian Bärlund (till vänster) och Tomas Lindqvist.
Skarven är länken som håller samman fasta Åland och skärgårdskommunen Föglö.
Bärö heter färjan som får rycka in när de andra fartygen har förhinder. Här ligger den vid Algots varv i Mariehamn. (Foto: Jörgen Pettersson)
Frida II sköter transporterna mellan Asterholma och Lappo i Brändö kommun.
Slipen på anrika Algots varv sköts även den av Rederi Ab Ansgar. Här är det lastfartyget Ann-Christine som rustas upp inför nya äventyr. Från början var hon en sandskuta som senare körde träbricketter men på senare tid legat upplagd i Färjsundet på Åland. Nu vädrar ägaren Anders Broström morgonluft igen! (Foto: Jörgen Pettersson)