10 minuter från katastrof

Än så länge finns det fler frågor än svar kring vad som egentligen gjorde att maskinerna på kryssningsfartyget M/S Viking Sky blackoutade på lördagseftermiddagen. Haverikommissionen i Norge är i gång liksom polis och sjöfartsdirektoratet tillsammans med amerikanska och brittiska haverikommissioner. Det nyttjar alltså inget att spekulera men vad vi tror oss veta i dag är dock omtumlande på många sätt:

  • Fartyget blev manöverodugligt i storm och drev mot den klippiga norska kusten.
  • 1.373 personer befann sig ombord; 930 passagerare samt besättning.
  • 479 personer evakuerades med hjälp av fem helikoptrar som gick skytteltrafik till fartyget.
  • Två helikoptrar avvek för en stund för att bärga nio besättningsmän från M/S Hagland Captain som också drabbades av stopp i maskin på väg för att assistera Viking Sky.
  • Ingen människa omkom trots extremt utmanande förhållanden.
  • Fartyget drev maskinlöst i kanske trettio minuter. Här förekommer lite olika uppgifter.
  • Fartygets två ankare fick fäste bara några hundra meter från vatten som hade varit för grunt. Räddningsledaren Tron Bjørnøy konstaterar efteråt att grundstötningen vara bara tio minuter bort.

Hur man än ser på det hela var det alltså extremt nära något som kunde blivit riktigt illa. Hade inte ankarna fått fäste i botten hade incidenten utvecklats till en katastrof i alla avseenden men som med alla hypoteser är det även med denna – ingen har en aning om vad som hade hänt om ordet om inte funnits.

Trots alla hemska bilder på storm, helikoptrar, kringflygande inredning och what not är det skäl att minnas det viktigaste av allt – hanteringen av krisen. Alla vet att saker kan gå söderut och att haverier äger rum. Utmaningen är hur man hanterar kriser och här verkar besättningen på Viking Sky med den åländske befälhavaren Bengt-Owe Gustafsson i spetsen ha gjort allt rätt. Samstämmiga uppgifter vittnar om regelbunden och adekvat information om läget.

Till den finländska tidningen Iltalehti säger Gustafsson:

– Jag är glad över att ingen skadades riktigt allvarligt. Visserligen inträffade några benbrott, men det blev inte så allvarligt som det kunde ha blivit. Det kom också vatten in från sidan.

Svenska mediahuset Yle berättar att två lotsar befann sig på bryggan på Viking Sky då kaptenen beslöt sig för att korsa det bland sjöfolk ökända havsområdet Hustadvika mellan Molde och Kristiansund. Fast det var aldrig tal om att inte gå ut trots att Hurtigrutens fartyg valde att låta bli. Lotsålderman Emil Heggelund är dock väldigt tydlig:

– Jag vet inte hur man resonerade på Hurtigruten. Men vi ska minnas att Viking Sky är ett nytt havsgående fartyg på 203 meter, som är byggt i enlighet med högsta tänkbara standard. Det finns ingenting som säger att överfarten inte skulle vara trygg.

En lotsarna som var med ombord var Inge Lockert från norska Kystverket. Han säger, enligt Hufvudstadsbladet, till den norska lokaltidningen Vesterålen Online att vind och vågor inte var problemet.

– Det här fartyget är över tvåhundra meter långt och hade klarat det. Vi gick igenom seglatsen med besättningen på förhand och allt gick som det skulle – tills motorerna stannade. Det är då problemen uppstår, säger han.

Fleetmon har för övrigt en hygglig beskrivning över allt som hände.