Bloggat. Nu har man mötts för att diskutera containerlinjernas samarbete och ingen hade väl förväntat sig omedelbara förändringar i synen på vad som är tillåtet eller inte i linjernas all tätare och snårigare samarbete. Men man kanske hade hoppats på en färdriktning.
Blogginlägg
-
-
Bloggat. Dra tillbaka ansökan och bygg en högbro eller tunnel för den spårbundna kollektivtrafiken!
-
Bloggat. Tack för i år och väl mött 2014, fortsätt att följa med oss på webben under julen.
-
Bloggat. Nyligen blev det ju beslutat att TT-Lines Nils Dacke ska börja trafikera mellan Trelleborg och Świnoujście efter nyår – en liten förändring på ruttkartan. Totalt går det 31 linjer mellan Sverige och andra östersjöländer.
-
Bloggat. För oss som inte är helt bekväma med upplägget att spendera XX antal dygn på ett kryssningsfartyg men ändå vill ha en air av kryssning finns alternativ. På land.
-
Bloggat. Kostnaderna för svenska extrakrav är så höga att rederirepresentanter och andra under sittande möte kunde konstatera att det inte på kommersiella villkor kommer att gå att bedriva inlandssjöfart i Sverige.
-
Bloggat. Som en konsekvens av P3:s planerade och omfattande operationella samarbete i alla öst- och västgående linjetrader från maj 2014, har konkurrensmyndigheterna i Europa, Kina och USA beslutat sig för att mötas i Washington den 17 december.
-
Enkät. Vi på Sjöfartstidningen är nyfikna på vad du tycker om vår tidning. För att kunna göra tidningen ännu bättre och mer relevant för dig vill vi höra dina åsikter.
-
Bloggat. Det höll inte den här gången heller – frakthöjningen i Asien/Europa-traden i november har nu återigen pressats tillbaka.
-
Bloggat. I containerfarten ökar ständigt fartygsstorleken. Redarna vill komma åt ”Economy of Scale” och fokuserar bl a på bränsleförbrukning per skeppad container.
-
Bloggat. Missa inte reportaget i nästa nummer av Sjöfartstidningen om de två nyskapande kryssningsfärjorna på Östersjön som trots sin ålder har kvar sin starka attraktionskraft.
-
-
Bloggat. Det är intressant att se hur inställningen till säkerhet, här exemplifierad av passagerarsjöfarten mellan Sverige och Finland, har förändrats i ett lite längre tidsperspektiv.
-
Bloggat. Medan Evergreen, APL, Maersk, CSCL och alla andra linjerederier i Fjärran Östern-farten låtit tala om sig i mer eller mindre halsbrytande nybyggnadsprogram, har det varit märkligt tyst från Japan.
-
Bloggat. Sjöbefälsföreningen skänker närmare 100.000 till tyfonen Haiyans offer i Filippinerna. Röda Korset räknar med att omrking fyra miljoner människor är drabbade.
-
Bloggat. Den fjärde eller femte frakthöjningen i år – efter lika många misslyckanden – är genomförd per 1 november. En nödvändig höjning för att få ordning på ekonomin, men frågan är åter, kommer det att hålla denna gång?
-
Bloggat. Under tisdagen den 5 november lämnade ett imponerande bygge Torshamnen i Göteborg. Stena Supreme.
-
Bloggat. Spara bränsle är modeordet i dessa dagar, då intäktssidan är svårflirtad och det gäller att istället se på sina kostnader.
-
Bloggat. Amerikanska kryssningsjätten Royal Caribbean lägger inga småpengar på bränsle – om nu någon trodde det. För 2013 räknar rederiet med att punga ut otroliga 5,8 miljarder.
-
Bloggat. Stoppa bron! En ny lågbro över Göta Älv måste öppnas varje timme och skapar en kö på 40 spårvagnar. Bygg en tunnel i stället skriver Bertil Arvidsson.
-
-
-
Bloggat. Som reporter i sjöfartsbranschen är det inte utan att man ibland undrar var kvinnorna håller hus.
-
Bloggat. Ett stort antal fartygsvrak ligger under Stockholms innerstad – forskarna känner till 150 av dem.
-
Bloggat. Shippingprofilen Ingvar Bergman är vår senaste bloggare. Den tidigare skeppsmäklaren och linjeagenten skriver om shipping i allmänhet och linjefarten i synnerhet.