Befraktare ”tvingar” in fartyg i piratvatten

Nu är det befraktarnas marknad och med tillgång till allt fler öppna fartyg pressar man nu tyngda rederier ännu mer. Enligt P&I-klubben London Club börjar nu rederier teckna fraktavtal med en ”Gulf of Aden-klausul” där de förbinder sig att segla genom vatten med risk för piratöverfall. Därmed omöjliggörs alternativet att segla runt Afrika, vilket innebär längre tid och större bränsleförbrukning. En del befraktare försöker också få med klausuler som kan innebära att befraktaren lägger ansvarskostnader på rederiet vid en kapning. – Vi räknar med att få se betydligt fler av denna typ av klausuler, säger Stephen Roberts på London Club till Lloyd’s List


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.