Befäl och uppfinnare vill bort från gammalt sjösäkerhetstänkande

Sveriges Fartygsbefälsförening (SFBF) och Svenska Uppfinnareföreningen (SUF) gör gemensam sak i ett upprop för nya innovationer för att rädda människor i sjönöd.”Med så mycket teknisk förnyelse som redan existerar, borde vi ha kommit längre än att våra sjömän ska behöva sitta i hård blåst och snöoväder timme efter timme i väntan på att räddningsinsatser ska komma uppifrån”, skriver föreningarna i ett pressmeddelande och önskar sig mer intresse från myndigheter och rederier.Det är förlisningen av Finnbirch som fått SFBF och SUF att väcka frågan, och de föreslår en räddningskapsel framtagen av uppfinnaren Sven Sörelius som en möjlig väg framåt för sjösäkerheten.Sörelius kapsel testades dock för ett par år sedan på Sjösäkerhetscentrum vid Chalmers Tekniska Högskola i ett projekt finansierat av Vinnova, och visade sig då inte hålla måttet.Sjöfartsverket, Vinnova och andra intressenter kommer i mars att träffas för att diskutera utvecklingen av nya och redan befintliga evakueringssystem.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.