Rix Emerald
Wikimedia Commons

Rix Emerald avvek utan lov

Befälhavaren på fartyget Rix Emerald kastade luren i örat på Transportstyrelsens tjänsteman och lämnade olovligen svenskt vatten.

Relaterade artiklar

I fredags fick flera broar längs Göta älv öppnas för att släppa igenom fartyget Rix Emerald som fått plötsliga problem att manövrera maskin. Fartyget var på väg från Lidköping ner genom Göta älv och i höjd med Lilla Edet började svårigheterna. Rix Emerald byggdes 1995, har cypriotisk flagg, ägs av lettiska Rix-E Shipping och opereras av danska Baltic Shipping Company. 

Transportstyrelsens tjänsteman i beredskap, Pekka Piirainen, säger till Sjöfartstidningen:

– Problemet i Göta älv var att när de lade maskin på halv back eller halv fram, så rusade den. När hon rusade ville man ju sakta ner och då blev det i stället full maskin. Men lotsen hade kontroll på fartyget genom att köra på neutral sakta fram och sakta back genom älven. De fick ner farten under fyra knop, men den ökade till 7,9 knop i älven på grund av strömmen. Så det var aldrig fråga om att fartyget skenade, som flera medier uppgav i lördags, framhåller Pekka Piirainen.

Nödstoppade

Han var överens med lotsen ombord att Rix Emerald skulle ankras upp i ruta C strax utanför hamninloppet. 

– Det var för att få mer vatten att stoppa henne på, men någonting hände så lotsen ankrade henne utanför Rivö kl 15:30. Då meddelade lotsen att hon fortfarande hade problem, men att det gick att sakta ner, nödstoppa fartyget och ankra.

Lade på luren

Efter att lotsen gått iland ringde Pekka Piirainen upp befälhavaren för att få flagga och klass konfirmerat och för att höra om allt stod rätt till. En inspektör från Transportstyrelsen skulle också komma ombord för att kontrollera att fartyget verkligen var sjövärdigt och kunde fortsätta mot Montrose.

– Men när jag fick tag på skepparen sa han att han inte hade några problem och så sa det bara klick i örat på mig. Han var överhuvudtaget inte intresserad av att prata med mig. Sedan drog han ju bara.

Behövde han inte lots för att gå från Rivö?

– Nej, tyvärr var han inte lotspliktig därifrån.

När Rix Emerald rundat Skagen försvann AIS-signalen. 

– Jag misstänker att befälhavaren av någon anledning stängt av AIS:en.

Hur ser AIS-täckningen ut på Nordsjön, finns det områden där signalen kan försvinna?

– Nej, det har inte med dålig täckning att göra. Utan AIS blir hon ju blind för många, även om andra fartyg kan se radarekot på sina skärmar. Men hon blir inte kontrollerbar för landbaserade stationer. Kanske vill hon inte synas. 

Han tillägger att hon trots allt borde vara på väg mot Montrose. 

– Nu seglar hon därute någonstans och vad hon gjort och varför hon stängt av AIS:en vet vi inte. Och varför hon bara går i 7–8 knop vet vi inte heller.

Låg fart

Rix Emerald borde enligt Pekka Piirainen kunna hålla högre fart, om det inte är fel på hennes maskin.

Han har varit i kontakt med chefen för hamnstatskontrollen i Southhampton som har sagt åt kontoret i Aberdeen att de ska hålla ett öga på Rix Emerald och plocka in henne när hon kommer till Montrose.

– Vi har också skickat ut en sitrep (situation report, reds anm) till alla stater i hela Europa och meddelat att Rix Emerald avgick från ankarplatsen utan att vara i sjövärdigt skick.

Framme i Montrose

När detta skrivs är fartygets AIS-signal tillbaka och hon håller rak kurs mot Montrose, där hon ska lossa sin last på 2.300 ton grynhavre. 

Rix Emerald har haft en hel del brister vid hamnstatskontrollerna under de senare åren vilket innebär att samtliga hamnstatskontroller sedan våren 2015 varit mer detaljerade än vad som vanligt är.

Brister ombord

På senaste kontrollen, som gjordes i Landskrona i januari i år, noterade inspektören fem brister. Bland annat bedömdes möjligheterna att komma undan vid brand vara osäkra och de sanitära utrymmena ohygieniska.

– Får man en ”More detailed inspection” så är det ju ett uppgraderat fartyg. Och Sweden Traffic, som är Sjöfartsverkets sammanhållande för incidentrapporter och sjöbevakning, har också haft noteringar på hur Rix Emerald hanterats, påpekar Pekka Piirainen.

Tillträdesförbud

Nu kommer Transportstyrelsen att följa upp vad som händer i Skottland och om de inte sköter sig kan det bli tillträdesförbud på ett fartyg som inte är öppet för inspektioner och åtgärder.