Magdalena Andersson inser att frågan är viktig för branschen även om det är svårt att säga när den kan införas.

Fotograf: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Kategori: Politik | Ekonomi

”Alla reformer måste finansieras”

Under fredagen landade utredningen om en svensk tonnageskatt på finansminister Magdalena Anderssons bord. Men när den kan införas är svårt att säga.

– Nu ska den först skickas ut på remiss till alla berörda parter. Efter det ska det beredas en motion. Så jag kan inte uttala mig om när den kan komma att införas, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till Sjöfartstidningen.

– Men jag är väl medveten om att det är en viktig och avgörande fråga för branschen.

Alla reformer måste finansieras

Utredningen på nära 600 sidor lämnades in till Finansdepartementet på fredagen. Och utredningen ger förslag på en utformning av ett svensk tonnageskattesystem. Enligt den så väntas tonnageskatten kosta cirka 45 miljoner i minskade skatteintäkter i inledningsskedet. Men utredningen lämnar även förslag på hur det minskade skatteunderlaget ska finansieras.

Utredningen föreslår, motvilligt, en sänkning av sjöfartsstödet. Men det är något som flera parter anser är dåligt. Magdalena Andersson menar att hon själv inte kan uttala sig om någon annan typ av finansiering men att alla reformer, även en relativt ”billig” reform som tonnageskatten, måste finansieras.

Kan finnas andra finansieringssätt

– Givet dagens relativt dåliga läge i statsfinanserna måste alla skatteförändringar finansieras på något vis, säger Magdalena Andersson.

Magdalena Andersson nämner istället att det kanske kommer finansieringsförslag efter att utredningen gått ut på remiss till alla intressenter.

– Jag kan inte uttala mig om det idag innan vi fått in remissvaren. Men det kanske kommer in andra spännande förslag bland synpunkterna.

Bra samarbete med branschen

Magdalena Andersson betonar flera gånger att hon är väl medveten om vikten av ett införande av en tonnageskatt för den svenska sjöfartsbranschen. Och betonar att hon, och finansdepartementet, för samtal med bland annat Sveriges Redareförening.

– Jag tycker att vi har ett väldigt gott samarbete.

Kommentarer

  • Anonym

    Om det inte blir en tonnageskatt denna gång heller, så är det en skandal! Varför skulle inte Sverige klara av att införa detta, när alla andra sjöfartsnationer kan? Vad gör oss så speciella? Avundsjuka från andra branscher kanske?Tonnageskatten är ju dessutom ett påbud från EU. Detta land lägger sig ju platt för allt annat som kommer från Bryssel. Så varför skulle man trilskas med detta. Nej, se till att fixa det nu! Och utforma reglerna så att åtminstone några i besättningen måste vara folkbokförda skattebetalare i Sverige.

  • Torsten på Kössö

    Magdalena vet inte NÄR förslaget kan genomföras. Viktigare är väl att få besked OM tonnageskatten är ett tänkbart alternativ. Dessutom, att gröpa ur det nuvarande sjöfartsstödet, som på Anders Lindströms initiativ på slutet av 1990-talet ledde till en omfattande inflaggning av både svenskt- och utlandsägt tonnage, är ju som att gräva en grop åt sig själv. Ge med ena handen och ……
    Mörka moln tornar upp sig över Östersjön. Då kan det vara bra att ha en gedigen handelsflotta under egen flagg, när det börjar blåsa om öronen för såväl export som försörjning av landet. Våra regeringar under senare år – oavsett politisk färg – verkar dock alla ha haft som mål att avveckla inte bara vår örlogsflotta utan även handelsflotta. Konklusion: fler sjömän, alltifrån befarna jungmän till storamiraler i riksdag och regering.

  • Kalle Nilsson

    ”Alla reformer måste finansieras” säger Magdalena Andersson.
    Kan ju låta bra i vissa öron.Men,varför lever hon och hennes parti efter dom reglerna själva?
    Det finns ju många-Allt för många reformer 2015 som EJ finansierar sig själv!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.