Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Tank

Svenska rederier om Hormuzsundet: Följer utvecklingen

Det oroliga läget i Hormuzsundet påverkar sjöfarten. Svenska rederier med trafik i området följer utvecklingen noga, säger Anders Hermansson, vd på Svensk Sjöfart.

Efter helgens USA-attack mot iranska mål vände två VLCC-fartyg som var på väg in i Persiska viken vid Hormuzsundet, rapporterar flera medier genom TT. Det ena fartyget ska sedan dess åter ha påbörjat färden in i Persiska viken medan det andra lagt sig på redden utanför Hormuzsundet.

Sverige har i dagsläget inga fartyg med svensk flagg som trafikerar området. Däremot finns ett antal fartyg som är svenskkontrollerade, antingen ägda eller inchartrade, som har trafik här.

Osäkert läge

– Vi har en situation där rederier som är berörda, oavsett om de är svenska eller inte, naturligtvis följer läget väldigt noga. Det är ett väldigt osäkert läge och vi vet inte vart konflikten kommer ta vägen, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart, till Sjöfartstidningen.

Han nämner att det medialt förts fram diskussioner om att Hormuzsundet eventuellt ska stängas.

– Vi vet inte om det kommer att hända, men det är klart att det finns anledning för rederierna att vara observanta. Har man fartyg i närheten så följer man naturligtvis utvecklingen, säger han.

Viktig flaskhals

Hormuzsundet är smalt, bara tre mil, och en viktig flaskhals för oljetransporter till havs. Irans parlament har gett godkännande för att stänga sundet, vilket man hotat med förr men aldrig gjort verklighet av. Skulle sundet stängas skulle oljepriset sticka i höjden, skriver bland annat SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén. Men samtidigt skulle det strypa Irans egna oljeinkomster.

Anders Hermansson vill inte spekulera i vad en eventuell stängning av sundet skulle innebära.

– Det man kan vara medveten om är att ungefär 30 procent av världens energi passerar genom Hormuz så det är ett väldigt viktigt sund. Skulle man få störningar i trafiken här av ett eller annat skäl, så påverkar det naturligtvis sjöfarten i hög grad, men det påverkar också världen i väldigt hög grad, säger han.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.