Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera containrar, kan de också ta emot andra typer av gods. Det sker i växande utsträckning på fartygen som går mellan Göteborg och Asien.

– Vi ser ett växande intresse för möjligheten, säger Marco Cicola, ansvarig för breakbulksegmentet hos rederiet MSC Sweden i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– På våra veckovisa seglingar med konkurrenskraftiga transittider så visar vi att lastning och lossning av en mängd olika gods på containerfartyg inte bara är genomförbart – det sker redan nu.

Byggutrustning och komponenter för stålindustrin

Containerfartyg erbjuder flera möjligheter för skrymmande och tungt gods, skriver Göteborgs Hamn i pressmeddelandet. Beroende på fartyg kan godsenheterna vara upp till 40 meter långa och tolv meter breda. De största fartygen på rutten Göteborg–Asien är närmare 60 meter breda och transporterar regelbundet skrymmande gods. Kranarna på landsidan vid APM Terminals Göteborg kan hantera last upp till 100 ton.

Detta innebär att transport av stora och tunga laster, såsom transformatorer, byggutrustning och viktiga komponenter för stålindustrin, är fullt möjlig och fraktas idag regelbundet till och från Göteborgs Hamn ombord på containerfartyg.

Flera alternativ i hamnen

I Göteborgs hamn är den vanligaste metoden att rulla enheterna av eller på fartygen vid hamnens RO/RO-terminaler – men det är alltså inte det enda alternativet, berättar Richard Mellgren, Senior Business Development Manager vid Göteborgs Hamn.

– Att frakta styckegods på containerfartyg blir allt vanligare. För kunder som skeppar projektlaster växer möjligheterna – inte minst genom MSC:s direkttrafik till Asien. Varje projektlast är unik. Varje fall bedöms individuellt och transportlösningar skräddarsys baserat på hamnens globala nätverk, säger han.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.