EU:s lagstiftning om begränsning av svavelhalten i bränslet, så kallade SECA (Sulphur Emission Control Areas)som innefattar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen efterlevs illa menar Sjöfartsverket.– Det är svårt och kostsamt att följa upp mätningar som vi gör på fartygen. Varje nedslag innebär en mindre utredning. Och eftersom vi inte hinner göra så många undersökningar, chansar många fartyg helt enkelt. Dels för att sannolikheten att bli upptäckt är liten, dels för att påföljden är noll, säger Stefan Lemieszewski, avdelningsdirektör på Sjöfartsverket, till SST.Stefan Lemieszewski har inte någon statistik över antalet mätningar i andra Östersjöländer men konstaterar:– I Tyskland går de ombord på fartyg och läser av svavelhalten, men hur vet de att detta verkligen stämmer?Svenska Sjöfartsverket hoppas mycket på den teknik som just nu utvecklas på Chalmers för att, från flygplan, kunna mäta mängden svavel- och kvävedioxider i rökgaser från fartyg. – Flygplansövervakning kommer att bli viktigt, med hjälp av UV-ljus kan man snabbt mäta av svavelhalten och rapportera detta till den Port State fartyget är på väg. Vi ska skrämma fartygen till efterlevnad.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.