Sirius Shippings fartyg Mercurius deltar i övningen i september. Här en arkivbild.

Fotograf: Klara Johansson

Rederier och myndigheter övar totalförsvar

Den 1 september drar den största sjöfartsövningen sedan andra världskriget igång på Donsö och i farvattnen utanför. Sjöfartstidningen följde med på en förövning. 

Sverige befinner sig i krig. Högsta beredskap gäller sedan en vecka och staten har rätt att förfoga bland annat över fartyg och laster. Sirius Shippings tankfartyg Mercurius har lastat flygbränsle i Göteborg som ska till Köpenhamn. Men strax före avgång kommer besked om att lasten istället ska transporteras till en oljeterminal i Finland. 

Krigsorganisationen kickar in

Så inleds ett av scenarierna som tillsammans ingår i den totalförsvarsövning som ska hållas på Donsö i september under mässan DSM. Flera rederier, myndigheter och civila bolag ingår i de olika scenarierna. I just det här spelar rederiet Sirius Shipping och befraktaren Preem en avgörande roll. Man behöver så snabbt som möjligt se till att fartyget får svensk bemanning, bunkra och proviantera för en längre resa än planerat och ta fartyget ur sin ordinarie charter. Befälhavaren ombord har lotsdispens och därför har man inte beställt någon lots. Men när resan nu plötsligt blir en militär transport behöver en beredskapslots snabbt bokas. Försäkringsbolag och finansiärer blandas in och tullen behöver ny information.

Martin Hidefjäll har anlitats som spelledare för övningen. Totalt ska 100 moment testas, berättar han. Foto: Klara Johansson

Ska leda till handböcker

Syftet med övningen, och arbetet före och efter, är att säkerställa att Sverige har tillräcklig kapacitet för sjötransporter (fartyg, hamnar, varv etc) och att testa hur sjöfartsskydd och sjötrafikledning ska fungera vid kris eller krig. 

– Det har inte använts sedan andra världskriget och samhället ser helt annorlunda ut idag än vad det gjorde då, säger Carl Carlsson, ordförande för samverkansorganet BT POS Sjö som leds av Trafikverket och där myndigheter och civila aktörer inom sjöfarten ingår.

Erfarenheter från övningen ska leda till styrdokument och handböcker med konkret information om vem som gör vad i olika situationer kopplat till högsta beredskap.

– Det finns inte idag. Det kan handla om hur laster och fartyg ska prioriteras och hur vi ska skydda och leda fartyg. Bemanning, försäkring och dispenser är också kärnfrågor, säger Carl Carlsson.

Carl Carlsson är ordförande för samarbetsorganet BT POS Sjö som arrangerar totalförsvarsövningen. Till vardags ansvarar han för sjösäkerhetsfrågor på Svensk Sjöfart. Foto: Klara Johansson

Mycket logistik att lösa

Inför övningen i september hålls förövningar. I ett konferensrum på Donsö i slutet av maj diskuterar man igenom scenariet där Mercurius ingår. I lokalen sitter förutom rederi och energibolag även representanter från MSB, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Försvarsmakten, försäkringsbolag och finansiärer. Alla ska samsas och det är många logistiska frågor att lösa ut.

I detta och flera andra scenarier kommer fysiska fartyg att delta. Preem tar Mercurius off-hire under tiden som övningen pågår och vill veta när fartyget kan återgå i ordinarie trafik. Lotsen som ska delta i flera övningsmoment undrar vilken tid han ska ombord. Göteborgs Hamn behöver veta om de ska förbereda kajplats och Kustbevakningen undrar när deras fartyg förväntas vara redo. 

Så många frågor. Så mycket logistik. Det märks att alla inblandade anstränger sig för att den här totalförsvarsövningen ska gå i lås och bli så realistisk som möjligt. 

Sirius vill dela vetande

Jonas Backman, vd för Sirius Shipping, ser fram emot att delta med personal och fartyg. Att dela kunskap och erfarenheter mellan aktörer på det här sättet är viktigt, menar han. 

– Det här är väldigt värdefullt för oss och för andra. Det är 200 år sedan vi hade krig i Sverige, och som jag bedömer det finns en stor okunnighet och en naivitet idag. Den här övningen handlar om att dela vetande, säger Jonas Backman.

Jonas Backman, vd för Sirius Shipping. Foto: Klara Johansson

”Detta är unikt”

Martin Hidefjäll har anlitats som spelledare för övningen och har baserat på förslag från både myndigheter och rederier skapat manus för vad som ska hända i respektive delscenario. Totalt ska 100 moment testas – bland annat bemanning, försäkring, eskortering, beredskapslotsning, sjötrafikledning, haveri, oljeutsläpp och farledshinder.

Martin Hidefjäll har 30 års erfarenhet av liknande övningar för Försvarsmakten och andra myndigheter. Enligt honom är detta första gången som så många aktörer samarbetar i en övning.

– Detta är helt unikt. Det händer att två eller tre myndigheter samverkar. Men här har vi alla myndigheter plus det civila näringslivet och det är unikt och väldigt roligt, säger Martin Hidefjäll.

Att öva praktiskt skapar förståelse och ett gemensamt arbetssätt, menar han. Det blir också tydligt vad man inte har tänkt på och vad som inte fungerar. Allt som sker under övningen kommer att dokumenteras noggrant.

– Annars blir det bara snack. Det är viktigt att dokumentera för att utvärdera och kunna skapa konkreta åtgärder utifrån resultatet av övningen, säger Martin Hidefjäll. 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.