Han har jobbat både som sjökapten på kryssningsfartyg och med utredningar på myndigheter. Nu hoppas Niklas Da Silva kunna bidra med nya infallsvinklar till sjöfarten i sin nya roll som sakkunnig på Svensk Sjöfart. Sedan början av maj arbetar han på branschföreningen med ansvar för övergripande transportpolitik och sjösäkerhetsarbete.
– Det känns jättekul. Jag har jobbat nära den svenska sjöfarten i olika konstellationer i många år. Det finns väldigt många spännande svenska rederier. Även om många av dem har långa traditioner har de ett stort driv i sig, och jag tycker att det finns en stark entreprenörsanda i den svenska sjöfartsbranschen. Nu i början ska jag satsa mycket på att träffa medlemmar och få koll på hur organisationen fungerar.
Länge på Star Cruises
Sjöfarten som bransch är alltså minst sagt välbekant för Niklas Da Silva. Efter avslutad sjökaptensutbildning på Chalmers i Göteborg börjande han nästan omedelbart en tjänst som juniorstyrman på rederiet Star Cruises där han främst utgick från Singapore och Hong Kong. Han jobbade sedan för Star Crusies i olika befälsroller fram till 2010. Men han har också provat på andra segment, och har bland annat kört bogserbåt i svenska vatten.
– När jag var hemma i Sverige på ledighet jobbade jag en del på det som tidigare hette Röda bolaget och senare blev Svitzer, som kör bogserbåtar på västkusten.
Efter att Niklas Da Silva gick iland 2010 har han samlat på sig en bred erfarenhet från myndighetssidan. Han har haft olika roller på Transportstyrelsen, Regeringskansliet och var nyligen utsänd av Sveriges regering som Transportråd till svenska EU-representationen i Bryssel. Senast kommer han från en tjänst som kansliråd på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet där han bland annat ansvarade för sjösäkerhet och klimatarbete kopplat till sjöfarten.
– Jag tror att det är väldigt positivt att man har möjlighet att göra de här stegen och både jobba inom näringen och inom det statliga. Det ger nyttiga perspektiv, och jag vill kunna bidra med mina erfarenheter och ge nya infallsvinklar i det här jobbet.
Lyfter det internationella perspektivet
Då sjöfarten är en global bransch där IMO och EU sätter mycket av spelreglerna har Niklas Da Silva en bra bakgrund med sina erfarenheter som internationell samordnare på Transportstyrelsen och som Sveriges transportråd i Bryssel. De flesta frågor och regelverk som rör svensk sjöfart hanteras på internationell nivå, berättar Niklas Da Silva.
– Om vi vill driva frågor framåt så är det på den internationella arenan vi behöver göra det. Det är väldigt viktigt att ha ett stort globalt nätverk när man ska förhandla och föra dialog. Det är ju alltid lättare att ta kontakt om man känner folk på ett personligt plan.
Ser stor potential i svenska branschen
Efter ett antal av år av nedgång finns det nu många positiva signaler för den svenska sjöfarten, inte minst från politiskt håll, men även från näringen.
– Jag tycker verkligen att det finns ett positivt driv i hela industrin, där många vill ligga i framkant. Dessutom har det ju kommit många positiva signaler och viktiga beslut som påverkar sjöfartens framtid, säger Niklas Da Silva.