Stena Foreteller har fått ett extra lastdäck vid ombyggnaden i Kina.

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: RoRo

Ombyggd Stena Foreteller sätts åter i trafik

I slutet av juli sätts rorofartyget Stena Foreteller åter i trafik på rutten Europort/Rotterdam–Immingham efter ombyggnation och renovering.

Stena RoRo har lett ombyggnaden av Stena Line-fartyget på det kinesiska varvet CMI Jinling i Weihai. Där har rorofartyget Stena Foreteller fått ett fjärde bildäck ovanpå de tre befintliga och antalet längdmeter har ökat från 3.000 till 4.000.

– Ombyggnaden av Stena Foreteller är ytterligare ett steg bland många som vi gör för att nå vårt mål att reducera våra CO2-utsläpp med 30 procent till 2030. Vi jobbar på många fronter där förbättring av befintliga fartyg och utveckling av nya är lika viktiga, säger Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet på Stena Line i ett pressmeddelande.

Stena Foreteller. Foto: Stena RoRo

Nya bogpropellrar och förtöjningsvinschar

Fartyget har också försetts med en landanslutningsanläggning för el, vilket ska minska utsläppen av CO2 i hamn. På grund av det extra däcket ökar den vindutsatta arean vilket ställer större krav på manövrerbarhet och förtöjning av fartyget, skriver rederiet i pressmeddelandet. Därför har bogpropellrarna uppgraderats för ökad kapacitet och extra förtöjningsvinschar har installerats. Dessutom har mindre reparationer och förebyggande underhåll genomförts, och en del system ombord har uppgraderats till nyare versioner. Stena Line har även målat om fartyget i samband med ombyggnaden.

Systerfartyget näst på tur

Stena Forerunner, som är systerfartyg till Stena Foreteller, kommer att genomgå samma ombyggnad med start i slutet av sommaren.

– Detta är ett typiskt Stena RoRo-projekt där vi baserat på vår erfarenhet, bygger om fartygen enligt kundens önskemål och behov. Att bygga om fartyg med en omfattande historia i ett främmande land är alltid utmanade både tekniskt och kulturellt, men vägs upp av kompetent, erfaren personal och ett gott samarbete, säger Mikael Abrahamsson, Manager Conversions & Projects på Stena RoRo.

Två nybyggen på samma varv

På samma varv färdigställs just nu två nya New Max-fartyg åt Stena Line – Stena Futura och Stena Connecta – som kommer att levereras under hösten och trafikera rutten Belfast–Heysham i Irländska sjön. De två hybridfartygen spelar en viktig roll i Stena Lines arbete för att reducera utsläppen. Fartygen byggs också med teknik som möjliggör både batteriframdrivning och uppkoppling till landström. 

Fakta: Stena Foreteller och Stena Forerunner efter ombyggnad

  • Längd: 195,3 m
  • Djupgående: 7,2 m
  • Bredd: 25,6 m
  • Lastmeter: 4.000
  • Stena Foreteller är byggd 2002 på Dalian Shipyard i Kina

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.