Avgifter. De föreslagna höjningarna av farleds- och lotsavgifterna ska nu genomföras, trots extra anslag till Sjöfartsverket och omfattande kritik från remissinstanser.
Nyheter
-
-
Sjösättning. Proman Stena Bulks metanoldrivna nybygge Stena Pro Patria har blivit sjösatt vid det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International (GSI).
-
Nybygge. Scandlines har beställt en färja för linjen Rödby–Puttgarden som kan opereras emissionsfritt.
-
Affär. Efter 15 år i tjänst inom Siriuskoncernen har fartyget Marinus sålts.
-
Prisad. Donsötank har tagit hem det prestigefulla priset Tanker of the Year, det för sitt elektriska hybridtankfartyg Prospero som snart är färdig för leverans.
-
Muddring. I tisdags invigde Sjöfartsverket den nya farleden till Hargs hamn i Uppland. Därmed kan hamnen nu fördubbla sin kapacitet.
-
Klimatmål. Till år 2030 ska Wärtsiläs verksamhet vara koldioxidneutral. Bolaget ska dessutom ha en produktportfölj som är förberedd för fossilfria bränslen. De klimatmålen har teknikkoncernen nyligen satt upp.
-
Prisad. Karin Orsel, vd för MF Shipping Group och Thun Tankers, får Seatrades Diversity & Equality Award.
-
Överens. Försvarsmakten och Svensk Sjöfart har undertecknat en avsiktsförklaring gällande karriärväxling. Den är ett första steg för parterna att tillsammans arbeta vidare för att säkra tillgången till kompetent sjöpersonal.
-
Batteridrift. Det av Rederi AB Gotland nyligen startade dotterbolaget Gotland Tech Development har beviljats 1,2 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten för att undersöka hur Destination Gotlands två LNG/LBG-fartyg kan utrustas med batteridrift utifrån fossilfri el.
-
Medvind. Trots pandemi, höga bränslepriser och förseningar av nybygget Aurora Botnia, så slutade årets tredje kvartal med fraktrekord och ett starkt resultat för Wasaline.
-
Statistik. Godshanteringen i Kapellskärs hamn ökade med nästan 18 procent årets första nio månader jämfört med samma period förra året.
-
Statistik. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn med 16 procent under kvartal tre, trots fortsatta störningar i de globala godsflödena. Det visar färska siffror över hamnens hanterade volym till och med september månad.
-
Olycka. Rorofartyget Ark Germania som körde in kajen i Göteborgs hamn i helgen ska undersökas mer noggrant. Skadornas omfattning är forfarande oklara.
-
Lång charter. Våren 2022 inleder Romantika trafik på Nordsjön för ett nytt rederi om allt går planenligt.
-
Skifte. Joachim Glassell slutar som vd på Maritimt Forum i januari. Som tillförordnad vd går Christine Hanefalk in.
-
Ekonomi. Det tredje kvartalet 2021 slutade med nära en dubblering av omsättningen för Viking Line mot i fjol, samt en vändning av fjolårets förlust till en vinst på 20 miljoner euro. Bolaget vill dessutom dra in nytt kapital genom en aktieemission.
-
Extra tidning! Välkommen att ta del av årets upplaga av Maritime Greentech, en tidning om forskning och teknik för sjöfarten utgiven av Sjöfartstidningen i samarbete med Donsö Shipping Meet och Svenskt Marintekniskt Forum.
-
Utbildning. En ny webbaserad arbetsmiljöutbildning ska öka kunskapen hos besättningar.
-
Utbildning. Tillsammans med fyra andra europeiska universitet med sjöfartsutbildningar har nu Chalmers ingått i ett unikt samarbete som går ut på att lärare vid institutionerna ska kunna ingå i ett utbytesprogram.
-
Trotjänare. Link Star, som ingått i åländska Godby Shippings flotta sedan 1989, är såld till Norge.
-
Ekonomi. Det tredje kvartalet 2021 slutade med en oreviderad nettovinst på 5,5 miljoner euro för Tallink Grupp. Det är första gången sedan starten av pandemin som bolaget redovisat en kvartalsvinst.
-
Nybygge. Nabucco, det fjärde och sista fartyget i Wallenius Hero-serie är nu levererat och har i veckan startat sin jungfruresa mot Europa.
-
Isbrytare. Nu är det klart hur Sveriges nya isbrytare ska se ut. I dag tisdag går Sjöfartsverket ut med en intresseförfrågan (RFI) till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen som ska kunna bryta en bredare isränna, manövreras enklare och drivas fossilfritt.
-
Kapacitetsökning. Finnfellow byts ut mot den större Europalink I Finnlines trafik på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal.