Nyheter

  • Färjetrafik. Under måndagen slutfördes omflaggningen av Viking Lines passagerarfartyg Viking XPRS då fartyget överfördes till Finlands fartygsregister och finska flaggan hissades i aktern istället för den estniska.

  • Jubilar. Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Rederiet kallar fartyget för en vitamininjektion för både passagerare och personal.

  • Bilaga. Roro-fartyg och färjor, tankfartyg och specialfartyg. Under 2022 levererades över 30 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den över 100 sidor stora bilagan Ships of the Year 2022.

  • Leverans. Thunbolagen har tagit leverans av sin nybyggda torrlastare Baltic Crystal, som nu är på väg till Rotterdam för sin första lastning.

  • Design. Sveriges nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.

  • Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.

  • Bokslut. Efter det första hela året med nya fartyget Aurora Botnia i trafik rapporterar Wasaline ett rörelseresultat på 3,3 miljoner euro. Omsättningen ökade med 78,6 procent jämfört med 2021. 

  • Utmärkelse. Seably har belönats med Smart4sea Training Award för sitt samarbete med DNV som anses ha skapat en ny standard i branschen när det gäller digitala utbildningsplattformar.

  • Bokslut. Tallink Group gjorde en nettovinst på 13,9 miljoner euro för 2022 och är därmed tillbaka på svarta siffror för första gången sedan 2019. Koncernens passagerar- och fraktstatistik och resultat förbättrades över hela linjen jämfört med året innan.

  • Batteriteknik. Transportstyrelsen har gjort en uppdatering av sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg för att förtydliga vad som krävs för att en elektrisk konvertering eller nyinstallation ska bli godkänd.

  • Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.