Nybygge. Leveranserna av Vingafartyg till Furetank rullar på. Nu har Fure Ven, det sjuttonde fartyget i serien, levererats till samarbetsbolaget Furebear.
Nyheter
-
-
Samarbete. DFDS och TT-Line har ingått ett så kallat space charter-avtal på tre färjerutter på Östersjön. Det för att kunna erbjuda fler avgångar från Sverige och Tyskland till Klaipeda i Litauen.
-
Bildspel. Under måndagen invigde Oceanbird sitt 40 meter höga vingsegel i Landskrona. Sjöfartstidningen var på plats.
-
Invigning. Nu är sjöfartens omställning här på riktigt och en viktig del kommer att bli resan tillbaka till seglen. Det menar Oceanbird som under måndagen invigde sitt 40 meter höga vingsegel i Landskrona.
-
Nya bränslen. Viking Line sexdubblar under hösten sitt inköp av förnybar biogas (bio-LNG). Biobränslet ska användas på fartygen Viking Glory och Viking Grace, på rutten Åbo–Stockholm-rutten, och är ett samarbete med Gasum gällande så kallad pooling.
-
Rekrytering. Nu är det klart att Ellen Norrgård kommer att efterträda Erik Froste som rederichef på Trafikverket Färjerederiet. Därmed återkommer hon till rederiet efter två år som vd för Värmdö Hamnar.
-
Nedskärning. Sjöfartsverket har nu genomfört den inbesparing som meddelades i maj då man lade ett varsel som omfattade 44 administrativa tjänster.
-
DSM2025. Om knappt två veckor slås portarna upp till Donsö Shipping Meet. Redan nu kan du läsa om mässan, deltagande företag och öns rederier i årets upplaga av DSM Exhibition Magazine.
-
Nytt jobb. Med ett tydligt uppdrag att stärka bolagets kommersiella fokus har Oceanbird rekryterat Amrit Kaur Bhullar som ny vd. Hon tillträder den 1 januari 2026.
-
Fartygstest. I september kommer det gå att flyga fram på vattnet mellan Göteborg och Öckerö. Då kommer Västtrafik att genomföra ett två veckor långt test med Candelas eldrivna bärplansfärja mellan Stenpiren i centrala Göteborg och Öckerö färjeläge.
-
Kvartalsrapport. Gotlandsbolaget gör en förlust på nära 280 miljoner kronor under första halvåret 2025. Destination Gotland har ökade passagerarvolymer, men satsningen på Go Nordic Cruiseline lever inte upp till förväntningarna intäktsmässigt.
-
Säger upp sig. Efter 17 år som vd för Ystad Hamn Logistik AB meddelar nu Björn Boström att han kommer att lämna sin post i början av 2026.
-
Sjömanskyrkan. Nu står det klart att Sjömanskyrkan i Göteborg lämnar lokalerna i Majorna och flyttar till sjömanscentret Rosenhill. Det rapporterar Tidningen Sjömannen.
-
Hamn. Juli blev en bra månad volymmässigt i Helsingborgs Hamn. Containergodset ökade med hela 22 procent jämfört med samma månad förra året. Även passagerartrafiken har ökat.
-
Kulturfartyg. I år fyller Sveriges första havsgående isbrytare, Sankt Erik, 110 år. Planen var att uppmärksamma jubileet med turer i Stockholm för allmänheten. Men nu godkänner inte längre Kammarkollegiet det tidigare försäkringsupplägget vilket ställer in planerna.
-
Rekord. Juli blev till en strålande månad APM Terminals i Göteborgs hamn. Containerjätten CMA CGM har startat en ny kortsjöservice från Göteborg till Baltikum samtidigt som det blev den mest godsintensiva månaden i terminalens historia.
-
Halvårsrapport. Det har varit ett svagare första halvår för Viking Line, med lägre omsättning.
-
Byter ägare. Eckerö Shipping, dotterbolag till Eckerökoncernen, säljer fartyget M/S Transporter till Oy Trailer-Link Ab som ägs av Godby Shipping.
-
Nybygge. I veckan har Trafikverket Färjerederiets nya smarta elfärja Alvaret för första gången kommit till Ljusteröleden i Stockholms skärgård. Men ännu återstår mycket arbete innan fartyget kan levereras från varvet.
-
Forskning. Lighthouse presenterar en nationell agenda för sjöfartsforskning – och föreslår att branschen ska få betydligt mer pengar.
-
Leverans. I slutet av juni levererades KBV 150 till Kustbevakningen. Det är den första i en serie om 17 arbetsbåtar som primärt ska finnas ombord på myndighetens större fartyg.
-
Kabelbrott. Finsk riksåklagare har väckt åtal mot tre befäl på tankfartyget Eagle S. Detta efter ett uppmärksammat kabelbrott i vintras.
-
Samarbete. Avtal med Stena Line och Gasum gör att Wasaline kan köra sitt fartyg Aurora Botnia enbart på biogas. Rederiets linje Umeå–Vasa blir den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift.
-
EU-stöd. I väntan på nya isbrytare får nu Sjöfartsverket ett välkommet tillskott från EU. 56 miljoner ska gå till att renovera och uppgradera befintliga svenska statsisbrytare i ett gemensamt projekt med Finland och Estland.
-
Arbetsmiljö. Mer än var fjärde sjömän i världen får ingen landpermission alls, och var tredje kommer bara iland en eller två gånger på drygt sex månader.