Container. Världens största containerrederi, Mediterranean Shipping Company, MSC, har nu startat sin nya linje med direkttrafik mellan Göteborgs Hamn och Asien. Under söndagen kom det första fartyget till Göteborg.
Nyheter
-
-
Vintersjöfart. Det milda vintervädret ledde till mindre arbetsbörda och lägre kostnader för Sjöfartsverket.
-
Näringsliv. De nya amerikanska handelstullarna och Trumps förslag om särskilda avgifter för fartyg byggda i Kina kan få en stor påverkan på världshandeln och sjöfarten, enligt flera experter.
-
Analys. Utspelen från USAs president Trump och hans administration har varit många under de första månaderna – och ibland haltar utspelens faktagrund rejält. Det skriver sjöfartsanalytiker Christopher Pålsson från Maritime Insight.
-
Landström. Efter flera år med planerande och förberedelser är nu landströmsanslutningen för tankfartyg i Göteborgs Energihamn satt i drift. Till en början kommer Terntanks fartyg Tern Fors och Tern Island att ansluta regelbundet.
-
Näringsliv. The Swedish Club redovisar ett vinstresultat på 34 miljoner USD för 2024 och stärker därmed sin finansiella ställning markant.
-
Koncept. Genom optimal design och ny teknik ska det nya konceptfartyget Stena Futuro kunna minska energiförbrukningen med 20 procent eller mer.
-
Fartygsbyte. Tallink Grupp säljer fartyget Star I som sattes i trafik mellan Kapellskär och Paldiski så sen tsom i februari. Istället ska Superfast IX ta över på rutten.
-
Sjösättning. Under måndagen sjösattes och döptes Donsötanks första av de tre beställda systerfartygen till Pacifico och Prospero. Nybygget har fått namnet Arctico.
-
Nystart. Odense Havn har presenterat en plan för att etablera Danmarks första statligt kontrollerade skeppsvarv.
-
Premiär. När fartyget Charm C anlöpte Göteborgs hamn på måndagskvällen innebar det startpunkten för en ny containertrafik mellan Göteborg, Asien och Nordamerika.
-
Behörigheter. Regeringen ger Transportstyrelsen möjlighet att godkänna behörigheter för sjöfolk från Ukraina, Storbritannien och Filippinerna. Vi frågade branschorganisationen vad detta innebär konkret.
-
Försäljning. Varo Energy förvärvar 100 procent av aktierna i bolaget som äger Preem. I köpet ingår raffinaderierna i Lysekil och Göteborg.
-
Tillskott. Att regeringen i sin vårbudget skjuter till 71 miljoner kronor till sjö- och flygräddningen är ett mycket välkommet besked, säger Erik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket.
-
Budget. Regeringen föreslår att Sjöfartsverkets anslag ökas med 71 miljoner kronor för 2025. Det innebär att sjö- och flygräddningsverksamheten kan drivas vidare i nuvarande omfattning under andra halvåret 2025.
-
Norrland. Ett samtal med Ida Kristoffersson, fartygsagent och vd på Luleå Agent AB, om kyligare vindar i norr kring industriprojekt, Malmporten i Luleå och isbrytarna.
-
Skärgårdstrafik. Det nybildade rederiet Hamatu AB har tilldelas uppdraget att köra skärgårdstrafik i Karlshamn och Sölvesborg för Blekingetrafiken.
-
Nybyggen. Under förra året levererades hela 40 nya fartyg med koppling till svensk och finsk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i bilagan Ships of the Year 2024.
-
Tonnageskatt. Det behövs fler svenskflaggade fartyg och för att nå dit måste tonnageskatten förändras. Det säger skatteutskottets ordförande Niklas Karlsson (S) som nu bjudit in finansministern för att få svar på varför det dröjer.
-
Dödsolycka. En person föll överbord från ett utländskt lastfartyg på torsdagseftermiddagen. På fredagen bekräftar polisen att personen avlidit.
-
Fartygsaffärer. Det norska rederiet Sea-Cargo köper de två fartygen Misida och Misana från Godby Shipping. Nu väntar en stor ombyggnation med fokus på energieffektivitet som ska kapa bränsleförbrukningen med hälften.
-
Säkerhet. Teknikföretaget ABB och rederikoncernen CMA CGM samarbetar om en ny algoritm som ska förhindra parametrisk rullning och därmed minska risken för skador på fartyg och last.
-
Tillväxt. Tack vare god tillväxt och flera nybyggen har det finländska rederiet Lang Ship satsat stort på rekrytering de senaste åren.
-
Debatt: Sjöfartsverket, med sitt planerade sparpaket och de chockerande avgiftshöjningarna på 53 procent över tre år, är på väg att kväva sjöfarten på Sveriges insjöar. Det skriver företrädare för Mälarhamnar, Vänerhamn och det regionala näringslivet i en debattartikel.
-
Cybersäkerhet. Norma Cyber ser dagligen digitala intrång och försök till angrepp mot maritima verksamheter i Norden.