Zero Vision Tool. Furetank konverterar Fure West till LNG-drift. När hon börjar gå på LNG i slutet av 2015 kommer hon att bli helt utsläppsfri.
Nyheter
-
-
Debatt. Enligt Södertälje Hamn, Mälarhamnar och Handelskammaren Mälardalen måste Sverige få samma regler som övriga Europa – annars blir införandet av inlandssjöfarten bara "halvhjärtat".
-
Tuff linje. MacGregor levererar roro-utrustning till ett roro-fartyg som byggs för trafik på Bass Strait, som är känt för sina svåra väderförhållanden.
-
Systerfartyg. TT-Line byter namn och besättning rakt av mellan Nils Dacke och Robin Hood för att anpassa sig till seca-direktivet.
-
"Betydande affär. " Den nya kryssningskajen i Visby väntas vara klar 2018 och locka 150 kryssningsfartyg per år, vilket i sin tur ska generera mångmiljonintäkter.
-
Ny centralgate. Med fingeravtrycksläsare, fotobågar och individuella accesskort ökar Helsingborgs hamn säkerheten rejält.
-
Behöver fler. Prima Shipping köper fartyg och planerar att ytterligare ta in upp till tre fartyg under nästa år.
-
Ny dansk befrakningsjätte. Maersk Broker och Lightship Chartering har slagit ihop sina verksamheter inom torrbulk i det samägda företaget LMB Chartering.
-
”Bra möte”. Seko Sjöfolk har träffat Scandlines ledning efter anmälan om att anställda tvingats arbeta trots sjukdom.
-
Preliminära bud. I den första omgången har polska finansministeriet fått in sju bud på det statliga färjerederiet Polferries.
-
Låg skrotningstakt. Analyserna för 2015 spår minskad oro för seca-kostnader, men fortsatt överkapacitet framförallt inom containersjöfarten.
-
Vad har du tagit för initiativ? Sjölog-studenten Sara Jivestam om vad hon gör för att stötta kampen mot spridningen av HIV.
-
Flest norrmän. Dan Sten Olsson från Stena är den ende svensk som kvalar in på Lloyd's List årliga ranking av de 100 mäktigaste inom sjöfartsnäringen.
-
Mixed crew. Bore har tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna tagit fram en modell för blandbesättningar som ska införas under 2015.
-
LNG. Tallink väljer LNG som bränsle på sitt färjenybygge för Finska viken.
-
Sista rycket? Inventarierna från Götaverken går under klubban och dockorna är på väg att säljas – trots det vägrar konsortiet som länge velat ta över varvet att ge upp.
-
Milstolpe. Under onsdagen steg Viking Lines tvåhundramiljonte passagerare ombord i Helsingfors.
-
Drev mot grund. När bogserbåten som skulle bistå bulkfartyget Andrey Osipov fick en tamp i ena propellern blev situationen kritisk.
-
Byter flagg. Efter 25 år av trafik över Ålands hav flyttas ropax-färjan Sea Wind till Finska viken av sin estniska ägare Tallink.
-
"Nytt affärsområde. " I ett första skede blir inlandssjöfarten möjlig på Göta älv, Vänern och Mälaren. I framtiden kan dock fler vattenområden bli aktuella.
-
Nummer fyra. Nätverket av LNG-terminaler längs Finlands kust konkretiseras, Fredrikshamn fjärde projektet som beviljas stöd i höst.
-
3. 400 har dött. ICS har tagit fram en ”handbok” för hur fartyg ska agera och förbereda sig för stora räddningsoperationer av flyktingar till havs.
-
Generationsväxling. Det expansiva norska färjerederiet Fjord Line byter vd och går samtidigt in i konsoliderings- och effektiviseringsfas.
-
Expansion. En ny terminal för omlastning av sågade trävaror från hela landet väntas bidra till ökade volymer av skogsprodukter i Göteborgs Hamn.
-
"Helt bestämt. " Sjöfartstidningen kan idag avslöja att de utlovade 1,4 miljoner kronorna till SUI ska betalas ut.