Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi | Folk/företag

Götaverkskranar kvar i Göteborg?

Minst två av de kajkranar från Damen Götaverken som under torsdagen auktionerades ut ser ut att räddas kvar i Göteborg. Stena Line, Volvokoncernen och byggkoncernen Serneke lade gemensamt högsta budet.

– Ja, auktionen för de här två kranarna är nu avslutad. Vi tre parter lade det högsta budet, men eftersom reservationspriset inte uppnåddes kommer det nu att bli fortsatta förhandlingar med säljaren, säger Jesper Waltersson, informationchef för Stena Line till Sjöfartstidningen på torsdagseftermiddagen.

Oklart slutpris

De två kranar som de tre företagen nu gemensamt lagt det högsta budet på är de två 90-tons Hensen-kranarna från 1962, som också är de största kranarna. Enligt auktionsfirman PS Onlineauktioner ligger det uppskattade marknadsvärdet på åtta miljoner styck, medan slutbudet för respektive kran nu landade på 250.000 kronor. Det är alltså oklart vad det faktiska slutbudet blir, men enligt Jesper Waltersson hoppas man komma till avslut så snart som möjligt.

– Vi hoppas också påbörja samtal med Göteborgs stad och Älvstranden Utveckling om hur det ska bli med placeringen och förvaltningen av kranarna.

Oldsberg tog initiativ

Initiativtagare till projektet med att rädda kvar kajkranarna i Göteborg är den kände medieprofilen Ingvar Oldsberg, som sedan fick med sig både Stena Line, Volvokoncernen och byggkoncernen Serneke i kampanjen. Oldsberg uppges för övrigt även själv ha lagt ett bud på den minsta av de fem kajkranar som under torsdagen auktioneras ut, där det dock ännu är oklart vad det slutgiltiga budet landar på.

Utgångspunkten från de tre bolagens sida uppges från början ha varit att ekonomiskt bidra till att rädda åtminstone några av kranarna och att förvaltningen därefter ska tas om hand av en annan part.

”Mycket glada” 

– Vi är givetvis mycket glada att vi la det högsta budet. Från Stena Lines perspektiv ser vi kranarna som en naturlig del av sjöfartsstaden Göteborg och vi vill gärna bidra till att de bevaras. Det skulle vara väldigt tråkigt om den karaktäristiska silhuetten och sinnebilden för Göteborg försvann. När Ingvar Oldsberg tog kontakt med oss var det ingen tvekan om att vi ville vara med och hjälpa honom och det känns mycket roligt att även Volvokoncernen och Serneke ser detta som viktigt. Det är även glädjande att staden uttryckt intresse för att ta över ansvaret för kranarna, kommenterar Stena Lines VD Carl-Johan Hagman.

”Vackert landmärke”

Även Volvo och byggfirman Serneke är nöjda efter torsdagens auktion: 

– Kranarna är en del av Göteborgs industrihistoria och ett vackert landmärke. De knyter ihop stadens varvshistoria med vår framtid som en modern och högteknologisk industristad, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.

– För Sernekes del ser vi detta ur två synvinklar. Dels tycker vi det är oerhört viktigt att vi bidrar till att bevara en viktig del av Göteborgs kulturhistoria, dels har kranarna en nära koppling till vårt projekt Karlavagntornet på Lindholmen som ska bli Göteborgs och kanske Nordens högsta byggnad och då är vi gärna med och formar stadsmiljön och skylinen runt byggnaden, säger Ola Serneke, vd för Serneke.

Fotnot: Kolla in Redaktionsbloggen om du vill se hur det såg ut på den förhandsvisning inne på Damen Götaverken som föregick torsdagens auktion. 

Kommentarer

  • MJ

    Like 🙂

  • H

    Mycket roligt att kranarna är på god väg att köpas för att bevaras.
    Tror nog att det inte är lika enkelt med vem som ska betala för förvaltningen av kranarna. Hoppas att stadens uttryckta intresse är seriöst. Man har ju bara hört rykten om vad en målning av Eriksbergs Bockkran kommer att kosta.

  • CM

    Jaha, och vem ska sköta och underhålla de här latenta rostholkarna på fem-tio-femtio-hundra års sikt? Givetvis kommer de förfalla och givetvis blir det kommunen och skattebetalarna som kommer att sitta där med svartepetter så småningom. Precis som vanligt.

    Nä, det är dags att tänka nytt och inse att varvsepoken är över för den här gången. Blir det någon gång dags för nya varv så blir det nog nya kranar också ska ni se.

    • Anonym

      Sätt upp en mobil

  • Mats Linden

    Mycket god nyhet. Varvsepoken och sjöfarten är en så pass viktig del av Göteborgs historia, utveckliging och identitet. Göteborg var en gång världns största varvsstad och Götaverken var en gång världens största skeppsvarv.

  • Anonym

    Stena Line kan ju köpa hela varvet istället och börja driva det i ny regi.

  • Anonym

    Synd att varvet försvinner från Göteborg.
    Men när ett arbete kostar en tredjedel i t ex Polen, Remontowa så finns det inga chanser att ett varv kan finnas kvar i GBG

  • Sorgligt

    Positivt?
    Tja, det beror ju pa hur man ser det.
    Om nu detta ar allt som blir kvar av den en gang sa varvstata staden Goteborg som levererade fartyg till all varldens redare sa tycker ju iallafall jag inte det ar sarskilt positivt.

  • Anonym

    Hur kan Öresundsvarvet och Fayard i Danmark lyckas så väl i konkurensen med polackerna och inte Cityvarvet i Göteborg???

  • Anonym

    Inte en kran bevarad i Lundby hamnen eller frihamnen så det får väl bli vad det blev.
    Eriksbergs kran kan bli såld en dag. Inställningar kan ändras. Undrar vilken fritids båt blir den första att bli sänkt när hönan kommer ned seglandes en dag i framtiden. Skall man bevara OCH vissa något för framtiden så vore en 760 eller 850 motor från Götaverken Motor AB….start klar. Kan man bygga massa annat för skatte pengar. Götaverken Hjälmotor finns bevarade och då tänker jag på den som var helt NY men aldrig hämtad. Det är något för tidning att luska i den historien ? Något med en Sovjet beställning på tidligt 70 tal eller något liknade. Som en roligt och udda händelse.

  • Ej göteborsk

    Kan bara säga att det är skönt att inte vara skattebetalare i Göteborg. För dessa kranars underhåll lär få bekostas av Göteborgs skattebetalare. Om det är en vacker syn med kranarna så tycker jag verkligen inte det. Montera ner skiten och sälj den istället.

  • Anonym

    Hur många Göteborgare vet vad ett skepps varv är förnågon? Då måste du var lite äldre eller bara lyssnat på historier från äldre släktningar…

  • Anonym

    Vet alla vad det är förskillnad på en fartygs fabrik och en fartygs reparations verkstad.
    Fabrikerna i Göteborg och på andra ställen i landet är nedmonterade förlänge sedan. Tja tiden går! Så var är paniken nu då. Varvs kranar har det stått omkring ”övergivna” länge på en del ställen t.ex Arendals varvet vid utrustnings kajen ett antal stora KONE kranar….Det ligger till så här kan inte konkurs förvaltaren sälja kranar så blir dom stånde tillsvidare. Det kostar pengar att skrota ned en kran också. Att spränga i inner hahnen blir det nog inget med. En såld kran skall flyttas bort också. Inte utan risker det med. Kommer inte ihåg vilken men EN kran tippade ut i hamn bassängen vid ett misslyckat export försök…

  • Anonym

    Intressant att marknadsvärdet uppskattades till 8 miljoner och högsta budet slutade på 250 000 kr. Vilken fantastisk felkalkylering!
    Om resten varvet sålts/säljs med samma resultat så kunde man kanske köpt det för att ha som lekstuga åt ungarna?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.