Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi | Folk/företag

Götaverkskranar kvar i Göteborg?

Minst två av de kajkranar från Damen Götaverken som under torsdagen auktionerades ut ser ut att räddas kvar i Göteborg. Stena Line, Volvokoncernen och byggkoncernen Serneke lade gemensamt högsta budet.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • MJ

    Like 🙂

  • H

    Mycket roligt att kranarna är på god väg att köpas för att bevaras.
    Tror nog att det inte är lika enkelt med vem som ska betala för förvaltningen av kranarna. Hoppas att stadens uttryckta intresse är seriöst. Man har ju bara hört rykten om vad en målning av Eriksbergs Bockkran kommer att kosta.

  • CM

    Jaha, och vem ska sköta och underhålla de här latenta rostholkarna på fem-tio-femtio-hundra års sikt? Givetvis kommer de förfalla och givetvis blir det kommunen och skattebetalarna som kommer att sitta där med svartepetter så småningom. Precis som vanligt.

    Nä, det är dags att tänka nytt och inse att varvsepoken är över för den här gången. Blir det någon gång dags för nya varv så blir det nog nya kranar också ska ni se.

    • Anonymous

      Sätt upp en mobil

  • Mats Linden

    Mycket god nyhet. Varvsepoken och sjöfarten är en så pass viktig del av Göteborgs historia, utveckliging och identitet. Göteborg var en gång världns största varvsstad och Götaverken var en gång världens största skeppsvarv.

  • Anonymous

    Stena Line kan ju köpa hela varvet istället och börja driva det i ny regi.

  • Anonymous

    Synd att varvet försvinner från Göteborg.
    Men när ett arbete kostar en tredjedel i t ex Polen, Remontowa så finns det inga chanser att ett varv kan finnas kvar i GBG

  • Sorgligt

    Positivt?
    Tja, det beror ju pa hur man ser det.
    Om nu detta ar allt som blir kvar av den en gang sa varvstata staden Goteborg som levererade fartyg till all varldens redare sa tycker ju iallafall jag inte det ar sarskilt positivt.

  • Anonymous

    Hur kan Öresundsvarvet och Fayard i Danmark lyckas så väl i konkurensen med polackerna och inte Cityvarvet i Göteborg???

  • Anonymous

    Inte en kran bevarad i Lundby hamnen eller frihamnen så det får väl bli vad det blev.
    Eriksbergs kran kan bli såld en dag. Inställningar kan ändras. Undrar vilken fritids båt blir den första att bli sänkt när hönan kommer ned seglandes en dag i framtiden. Skall man bevara OCH vissa något för framtiden så vore en 760 eller 850 motor från Götaverken Motor AB….start klar. Kan man bygga massa annat för skatte pengar. Götaverken Hjälmotor finns bevarade och då tänker jag på den som var helt NY men aldrig hämtad. Det är något för tidning att luska i den historien ? Något med en Sovjet beställning på tidligt 70 tal eller något liknade. Som en roligt och udda händelse.

  • Ej göteborsk

    Kan bara säga att det är skönt att inte vara skattebetalare i Göteborg. För dessa kranars underhåll lär få bekostas av Göteborgs skattebetalare. Om det är en vacker syn med kranarna så tycker jag verkligen inte det. Montera ner skiten och sälj den istället.

  • Anonymous

    Hur många Göteborgare vet vad ett skepps varv är förnågon? Då måste du var lite äldre eller bara lyssnat på historier från äldre släktningar…

  • Anonymous

    Vet alla vad det är förskillnad på en fartygs fabrik och en fartygs reparations verkstad.
    Fabrikerna i Göteborg och på andra ställen i landet är nedmonterade förlänge sedan. Tja tiden går! Så var är paniken nu då. Varvs kranar har det stått omkring ”övergivna” länge på en del ställen t.ex Arendals varvet vid utrustnings kajen ett antal stora KONE kranar….Det ligger till så här kan inte konkurs förvaltaren sälja kranar så blir dom stånde tillsvidare. Det kostar pengar att skrota ned en kran också. Att spränga i inner hahnen blir det nog inget med. En såld kran skall flyttas bort också. Inte utan risker det med. Kommer inte ihåg vilken men EN kran tippade ut i hamn bassängen vid ett misslyckat export försök…

  • Anonymous

    Intressant att marknadsvärdet uppskattades till 8 miljoner och högsta budet slutade på 250 000 kr. Vilken fantastisk felkalkylering!
    Om resten varvet sålts/säljs med samma resultat så kunde man kanske köpt det för att ha som lekstuga åt ungarna?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.