Global näring. Carl-Johan Hagman betonar bland annat IMO:s roll och tror inte på nationell särlagstiftning.
Nyheter
-
-
Små förändringar. Stabil utveckling av godsflödena till och från Sverige där fem hamnar dominerar.
-
Miljöarbete. Stena Line-flottan har minskat sina svavelutsläpp kraftigt sedan Seca-reglerna infördes. Även bränsleförbrukningen har minskat.
-
Två blir en. Kommunalägda Oskarshamns Hamn köper aktierna i det logistikföretag som driver hamnen i Västervik.
-
Intresserade rederier. Tonnageskatten är närmare än någonsin tidigare och Pia Berglund från Svensk Sjöfart berömmer politikerna.
-
”Efterlängtat”. Regeringen har lämnat över sitt förslag om tonnageskattesystem till riksdagen. EU måste säga ja innan svensk omröstning.
-
Prisbelönad. Med sitt online-program Cargoplanner kammade Erik Törnblom hem priset Ung Sjöfartsentreprenör 2016.
-
Online. Sjöfartsbranschen har enats om att få bukt med sextrakasserier ombord och ska lansera en utbildning för studenter och sjöfolk.
-
Större och bättre. DFDS står bakom en beställning av roro-fartyg i Tyskland.
-
Hämmar konkurrensen. Det är problematiskt att svensk sjöfart anser att ett av de största hindren i utvecklingen är farledsavgifterna, skriver riksdagsledamoten Hans Rothenberg (M).
-
Dyster trend. Inte nog med att den svenskflaggade flottan blir allt mindre – även antalet fartyg med sjöfartsstöd minskar.
-
Bra och dåligt. Investeringar på svajiga börser drar ner resultatet för det 143:e verksamhetsåret.
-
”Blixtarna” är knäckfrågan. Transportarbetareförbundet har varslat om strejk efter strandade förhandlingar med Sveriges hamnar.
-
Värdefulla insatser. Livräddare och uppfinningsrikt sjöfolk belönades på Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid.
-
Förlorad manöverförmåga. Efter en grundstötsning i Hudsonfloden 2012 ska Concordia Maritime betala nästan 10 miljoner dollar till motparten.
-
Inledningstalare. På Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid riktade Anders Boman ett stort tack till de ombordanställda för deras engagemang.
-
Äldst. Efter fyra månader på varv kommer Finlands äldsta isbrytare Voima att kunna operera minst tio år till.
-
”Samarbete behövs”. Olof Widén välkomnar ett samarbete mellan Sverige och Finland inom plattformen Zero Vision Tool.
-
Sjöfarten livsvillkor. Det är ur många synvinklar viktigt att ha fartyg under finländsk och åländsk flagg, fastslår Finlands kommunikationsminister Anne Berner.
-
Huvudtalare. EMSA-chefen Markku Mylly talar om globala regelverk och Corporate Social Responsibility på seminarium i Åbo.
-
Tillskott. Sumitomo i Japan har överlåtit den fjärde av sex Aframaxtankfartyg till Lundqvist gruppen i Mariehamn.
-
Extra steg. Wallenius Wilhelmsen Logistics tar ett extra steg för mindre utsläpp jorden runt.
-
Fortsatt strejk. Hamn4an och APM Terminals fortsätter sin konflikt i containerterminalen i Göteborgs Hamn.
-
Svavelfria produkter. Preem ska tillsammans med ett amerikanskt bolag undersöka möjligheterna att bygga en ny anläggning i Lysekil.
-
Tjänstemannavälde. Politikerna pratar om mer sjöfart men myndigheter och tjänstemän gör allt för att krångla till det, skriver konsulterna Göran Wärmby och Bertil Arvidsson. Vad tycker ni? In och kommentera.