Expanderar. Öppnar kontor i den ”strategiska knutpunkten” Dubai och har därmed verksamhet i sex länder.
Nyheter
-
-
I hamn. Torrlastaren Asko har nu bogserats till Hässelby strand. Sjöpolisen utreder ärendet.
-
Varför behövs det sjöfartsskydd på passagerarfartyg även i nationell fart? Örlogskapten och civilekonom Peter Thomsson om att den förhöjda hotnivån kräver nya sjösäkerhetsregler.
-
Haveri. Liberiaflaggade Asko gick på fredagsmorgonen på grund utanför Hässelby i Mälaren. KBV på plats tillsammans med Sjöräddningssällskapet.
-
Riskbaserad. Transportstyrelsen vill göra lotsplikten mer enhetlig och anpassad efter farleder som förbättrats.
-
Replik. Påståendet om att Sjöfartsverket skickade sitt överskott till statskassan istället för att betala för framtida pensioner stämmer inte, enligt Sjöfartsverkets ekonomidirektör.
-
Båtförbindelse. Passagerarbåten Emelie transporterar Viking Line-resenärer mellan färjehamnen och Stockholms centrum.
-
Större. Efter testanlöp i simulator ger Sjöfartsverket grönt ljus för kryssningsfartyg med närmare 300 meters längd att besöka Malmö.
-
Till varv. Färjorna Aurora och Tycho Brahe går i nästa år till Oresund Drydocks för att konverteras till batteridrift.
-
Hybridfärja. Inom kort räknar Color Line med att välja vilket varv som ska bygga en ny färja för linjen Strömstad–Sandefjord.
-
”Överraskad och glad. ” Lena Göthberg utsedd till Årets Sjöfartsprofil av Göta Älvklubben.
-
Fler avgångar. Fjord Line fördubblar kapaciteten på linjen Strömstad–Sandefjord med ett andra fartyg 2020.
-
Skifte. Trond Myklebust har utsetts till ny vd och koncernchef för Viking Supply Ships AB. Blir även vd i Viking Supply Ships A/S.
-
"Anmärkningsvärt". Inte någon myndighet kontaktade Kertu efter grundstötningen i Stockholms skärgård 2014, vilket enligt Statens haverikommission är anmärkningsvärt.
-
Stridsåtgärder. På måndagen trädde åter blockaderna i kraft i Göteborgs containerterminal.
-
Positivt. Både den svenska infrastrukturministern Anna Johansson och Finlands motsvarighet visade ett tydligt stöd för en grön sjöfart vid EU:s strategimöte om Östersjön.
-
Politik. Enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S) är sjöfarten en prioriterad fråga för regeringen.
-
Debatt. Edvard Molitor, miljöchef på Göteborgs Hamn, menar att det krävs ett globalt regelverk för att minska utsläppen, vilket är en uppgift för regeringen.
-
”Helt förundrade”. Stort antal svenskar tilläggsbeskattade efter att ha arbetat på norska supplyfartyg. Ärendet vidare till Högsta förvaltningsdomstolen.
-
Svagare. Stena AB visar upp ett sämre resultat för de nio första månaderna jämfört med samma period förra året.
-
Ökar flottan. Svenska Orient Liniens affärsverksamhet och ambition växer när rederiet tar in tre roro-fartyg.
-
Syster. De båda pendelfärjorna Älveli och Älvfrida kan få en syster som hjälper till med trafiken i Göteborgs hamn.
-
Positivt. I regeringens forskningsproposition finns en del glädjeämnen för sjöfarten.
-
"Blandat intryck". Lars Rhodin på The Swedish Club säger att vissa sektorer av sjöfarten har det väldigt tufft medan andra går bättre.
-
Regelbunden trafik. Den nya short sea-terminalen i Vasa främjar etableringen av regelbunden linjetrafik till kontinenten.