Kustbevakningen var en av ett flertal myndigheter som deltog i utredningen kring kabelbrottet i Östersjön i början av året.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Olycka

Misstänkt kabelsabotage var olycka – åtal nedlagt

Förundersökningen om det fartyg som misstänkts för inblandning i ett grovt sabotage av en kommunikationskabel mellan Sverige och Lettland i Östersjön i början av året har lagts ner. Det görs eftersom utredningen klarlagt att det rörde sig om en olyckshändelse.

Det var under måndagen som åklagare beslutade att lägga ned förundersökningen om grovt sabotage som inleddes efter att en skada på kommunikationskabeln upptäcktes den 26 januari 2025. Fartyget Vezhen togs i beslag utanför Aspö utanför Karlskrona efter händelsen. Beslaget hävdes i februari och nu läggs förundersökningen ner.

– Genom en snabb, effektiv samordnad insats av Säkerhetspolisen, Polismyndigheten, Kustbevakningen och Försvarsmakten har orsakerna till kabelbrottet kunnat klarläggas. Utredningen visar tydligt att kabelbrottet orsakats av en kombination av hårt väder, tekniska brister och misstänkt bristfälligt sjömanskap på det aktuella fartyget, säger kammaråklagare Mats Ljungqvist vid Riksenheten för säkerhetsmål i ett pressmeddelande.

Handlar om olycka

Inom ramen för utredningen har ett stort antal olika åtgärder vidtagits. En omfattande brottsplatsundersökning har genomförts och fartygets så kallade svarta låda har analyserats tillsammans med filmer från fartyget som visar förloppet när kommunikationskabeln skadas. Ett antal förhör har också hållits. Utredningen visar att det rört sig om en olyckshändelse.

Den aktuella natten rådde mycket dåligt väder med höga vågor på Östersjön. Fartygets ankare skulle normalt ha säkrats av tre av varandra oberoende säkerhetsanordningar. Två av dessa var sedan en tid tillbaka ur funktion. Utredningen visar att den enda fungerande anordningen för att hålla ankaret på plats, det så kallade björnlåset, går sönder efter en kraftig våg den 25 januari kl. 04.11. Till följd av detta löser ankare och kätting ut med hela sin längd. Det får fartyget att bromsa upp och sakta vrida sig.

Inget larm löste ut

Eftersom fartygets autopilot vid tillfället varit inkopplad har autopiloten kompenserat för detta. Inget larm eller liknande har uppmärksammat personen på kommandobryggan på vad som hänt. Fartyget har dagen efter nått kabeln utanför Gotland på svensk ekonomisk zon och ankaret har då skadat kommunikationskabeln.

– Vi kan därför dra slutsatsen att kabeln inte har skadats genom ett medvetet handlande. Jurisdiktion för att hantera eventuella vårdslöshetsbrott föreligger inte, säger kammaråklagare Mats Ljungqvist i pressmeddelandet.

Förundersökningen har under våren 2025 överlämnats till brottsutredande myndigheter i Lettland som bedriver en egen förundersökning om det aktuella kabelbrottet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.