Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Miljö | Forskning | Passagerarsjöfart

Metanolen dubbelt prisad

Stenas metanolprojekt har kammat hem ytterligare två fina utmärkelser. Stena Germanica har hittils fått två av fyra huvudmaskiner konverterade till metanoldrift.

Företrädare för Stena Line fick förra veckan ta emot ”Ship of the Year Award” på European Marine Engineering Conference and Awards och ”Eco-Award” från Shipax. Det är utmärkelse nummer fem och sex som satsningen på metanol som ett miljövänligare fartygsbränsle får.

Viktigt för branschen

– Vi är självklart mycket glada för dessa två utnämningar. Hållbarhet är ett strategiskt viktigt område för Stena Line och det här är ett viktigt projekt, inte bara för oss som rederi utan för hela branschen som behöver långsiktigt hållbara bränslealternativ för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga. I det här sammanhanget är det också viktigt för oss att tacka våra samarbetspartners Wärtsilä, Methanex, Lloyds Register, Göteborgs Hamn, Kiels Hamn och EU för deras bidrag i projektet, säger Niclas Mårtensson, vice vd Stena Line.

Stora miljöförbättringar

Enligt Stena Line väntas metanol reducera utsläppen av svaveloxider (SOx) och partiklar (PM) med 90 procent och utsläppen av  kväveoxider (NOx) med cirka 60 procent.

Metanolsatsningen har tidigare fått utmärkelserna Swedish Maritime Day “Innovation Award 2015”, Green Ship Technology “GST Ship-owner of the year”, The Swedish Confederation of Transport Enterprises “2015 Pegasus award” och 2015 Global Business Excellence Awards UK ”Outstanding Green Initiative Award”