Gotlandsbolaget presenterade under onsdagen sin kvartalsrapport för perioden april–juni 2025, samt ett resultat från årets första sex månader.
Trots en positiv utveckling för Destination Gotland och ett ökat passagerarantal i juni, tyngs koncernens resultat kraftigt av etableringen av Go Nordic Cruiseline, DFDS tidigare linje mellan Köpenhamn och Oslo.
Förlust på över 50 miljoner under andra kvartalet
Under det andra kvartalet uppgick intäkterna till 961,1 miljoner kronor (604,1), medan kostnaderna steg till 976,6 miljoner kronor (562,4). Det justerade rörelseresultatet blev därmed –17,7 miljoner kronor (27,3). Efter finansnetto och skatt slutade kvartalet på en förlust om –53,6 miljoner kronor (55,1).
För hela perioden januari–juni summeras intäkterna till 1.569,7 miljoner kronor (989,0), men kostnaderna ökade till 1.736,4 miljoner kronor (982,1). Resultatet efter skatt blev därmed en förlust på –278,8 miljoner kronor (92,3).
Go Nordic Cruiseline en tung investering
Enligt bolaget beror det försämrade resultatet främst på etableringen av Go Nordic Cruiseline, som rederiet tog över under hösten 2024. Satsningen har inneburit höga lanserings- och etableringskostnader, samtidigt som intäkterna hittills inte motsvarat förväntningarna.
– 2025 är ett år för etablering av Go Nordic Cruiseline och kvartalet innehåller bland annat lanseringskostnader för ett nytt varumärke. Vårt mål är att öka antalet passagerare, och även den genomsnittliga intäkten per passagerare. Antalet passagerare utvecklas i rätt riktning men intäktsnivån, framför allt avseende ombordförsäljningen, svarar inte upp mot våra förväntningar, säger vd Björn Nilsson i en kommentar till rapporten.

Positiva signaler från Gotlandstrafiken
Samtidigt lyfter bolaget fram att verksamheterna på Gotland och i Östersjön utvecklas stabilt. Destination Gotland ökade passagerarantalet med 4,5 procent i juni, en månad som bolaget arbetar för att utveckla.
– Vi och den gotländska besöksnäringen arbetar tillsammans för att stärka axelsäsongerna, och utvecklingen i juni är mycket glädjande, säger Björn Nilsson.
Fortsatt framtidsfokus
Det andra kvartalet har också präglats av flera förändringar i ledning och styrelse. Den 5 maj tillträdde Håkan Johansson som vd för Destination Gotland, vid årsstämman den 10 juni valdes Lars Wedenborn till ny styrelseordförande och Ann-Marie Åström till vice ordförande och den 7 juli tillträdde Björn Nilsson som vd för Gotlandsbolaget, medan Johansson gick över till rollen som vice vd.
Gotlandsbolaget skriver att de fortsätter att fokusera på utvecklingen av Go Nordic Cruiseline under kommande tid.
– Etableringen av Go Nordic Cruiseline är central för koncernen. Vi börjar se effekt av den uppgradering av fartygen som gjordes under första kvartalet och lanseringen av det nya varumärket. Analyser av målgrupper och utbudet ombord pågår för att ytterligare utveckla affären, skriver Björn Nilsson.
Lyfter regeringens besked
Björn Nilsson kommenterar även regeringens besked som kom under Almedalsveckan om ett förslag på reviderad tonnageskatt i Sverige.
– Extra glädjande för oss är att Gotlandstrafiken inkluderas. Vi analyserar nu förslaget i sin helhet, skriver han.
Vidare kommer bolaget att fortsätta på den inslagna strategin och analysera expansionsmöjligheter och förvärv inom passagerarsjöfart, samt fortsätta arbetet med att vara en drivande kraft för att sänka utsläppen inom sjöfarten.