Fartygsflytt. Tallink Grupp meddelar att rederiet sätter in snabbfärjan Star på rutten Paldiski–Kapellskär med start söndagen den 9 februari 2025.
Arkiv
-
-
Resultat. Under 2024 ökade fraktvolymerna räknat i ton med 6 procent för Wasaline. Passagerarantalet minskade dock med 9 procent.
-
Ersättning. Länsstyrelsen i Blekinge har fått 1,6 miljoner kronor i ersättning från TT-Line AB för kostnader i samband med oljeutsläppet från fartyget Marco Polo 2023.
-
Fartygsaffärer. Stena RoRo utökar sin flotta med köp av RoRo-fartyget Giuseppe Lucchesi. Samtidigt tar Stena RoRo över en trafik på Medelhavet.
-
Beställning. Bogserbåtsoperatören Svitzer har lagt en beställning på en ny batteridriven bogserbåt som kommer att stationeras i Öresund.
-
Charter. AtoB@C Shipping har tecknat charteravtal för sex nybyggen med tyska fartygsägaren BAAS Shipping från Hamburg.
-
Natoinsats. Regeringen har beslutat om ett nytt samarbete mellan Kustbevakningen och Försvarsmakten för att snabbade kunna agera mot avvikande beteenden i Östersjön. Samtidigt kommer Sverige att bidra med tre örlogsfartyg och ett flygplan till Natoinsatsen.
-
Statistik. Något färre antal passagerare, men samtidigt ett nytt fraktrekord med närmare 135.000 transporterade enheter över Östersjön. Det är huvuddragen när Viking Line sammanfattar sitt 2024.
-
Namnbyte. Nu står det klart vilka namnen blir på DFDS tidigare kryssningsfärjor som köpts Gotlandsbolaget och som trafikerar mellan Oslo och Köpenhamn.
-
Nato-insats. Försvarsalliansen Nato planerar en större marin insats i Östersjön för att skydda kritisk infrastruktur på havsbotten. Det rapporterar svenska och finländska medier.
-
Orderboken. Antalet beställda fartyg från rederier med svenska ägarintressen ökar. Under 2024 beställdes 37 nybyggen, vilket gör att den svenska orderboken just nu innehåller 72 beställda fartyg. Här är hela listan.
-
Isbrytning. Isbrytningssäsongen är nu igång. Lördagen den 4 januari genomförde Ale det första assistansuppdraget utanför Kalix.
-
Haveri. Ett 90 meter långt lastfartyg fick maskinhaveri vid Gotska Sandön i helgen och fick nödbogseras av Kustbevakningens fartyg KBV 003.
-
Mest lästa. Nu går sjöfartsåret 2024 mot sitt slut, ett år som varit fyllt med både stora och lite mindre sjöfartsnyheter. Här listar vi de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Leverans. Under fredagen kom jultomten med stora och hårda paket till Ystadsbaserade rederiet AtoB@C Shipping, det med nybygget Maximar – det femte fartyget att levereras till rederiet inom ett år.
-
Bogserbåtar. Luleå Hamn har i veckan skrivit kontrakt på inköp av en ny isbrytande bogserbåt. Det innebär att hamnen från och med i början av nästa år kommer att ha fyra tillgängliga bogserbåtar.
-
Vd-byte. Finnlines vd Tom Pippingsköld har meddelat Finnlines styrelse att han kommer att gå i pension i slutet av februari. Nu har hans ersättare blivit utsedd.
-
Irländska sjön. Hamnen i Holyhead, en av Storbritanniens mest trafikerade rorohamnar, har tvingats stänga efter skador från en storm tidigare i december. Nu har Stena Line chartrat in ett extra fartyg för en ny fraktlinje för att kringgå störningen.
-
Charter. Stena Line har fått en charter för ropax-färjan Stena Vinga från mars nästa år och året ut. Fartyget kommer att gå in i en upphandlad trafik i England för DFDS mellan Portsmouth och kanalön Jersey.
-
Byggstart. I förra veckan genomfördes en steel cutting i Kina för det andra av Donsötanks nybyggen, systerfartygen till Prospero och Pacifico.
-
Förbud. EU har antagit ett 15:e sanktionspaket med anledning av Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Paketet innehåller åtgärder mot fartyg i den så kallade skuggflottan.
-
Statistik. Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat. Trafikanalys senaste rapport visar färre anlöp till hamnarna, färre passagerare och mindre mängder hanterat gods.
-
Leverans. I veckan har Erik Thun Group fått leverans av Spiken, det andra av sex beställda fartyg i den nya VänerMax-serien.
-
Invigning. Nu har Saab Kockums invigt sitt nya varv i Landskrona där delar till Sveriges framtida ubåtar kommer att byggas. Initialt har ett 15-tal personer anställts, men förhoppningen är att anställa mer.
-
Investering. United European Car Carriers, UECC, har förvärvat det nybyggda LNG-drivna PCTC-fartyget Blue Aspire. Fartyget kommer att sättas i drift mellan norra och södra Europa från mitten av december.