Dettifoss, ett av Eimskips containerfartyg under kran 19 i Västhamnen i Helsingborg. När hamnens nya landströmsanläggning tas i drift kan fartyg som detta försörjas med el direkt från land under sin kajvistelse.

Fotograf: Helsingborgs Hamn

Kategori: Hamn/Logistik

De bygger landström för containerfartyg

Helsingborgs Hamn projekterar nu sin första landströmsanläggning för containerfartyg. Med driftstart hösten 2026 kommer containerfartygen att kunna ansluta till el vid kaj i Västhamnen.

Från år 2030 ställer EU krav på att större fartyg ska använda landström vid kaj, det genom regelpaketet som kallas AFIR, Förordningen om infrastruktur för alternativa bränslen.

Nu har Helsingborgs Hamn inlett en projektering av sin första landströmsanläggning för containerfartyg, vilket gör hamnen till pionjärer inom området.

– Att Helsingborgs Hamn blir den första hamnen i Skandinavien att erbjuda landström till containerfartyg är ett stort steg i vår klimatomställning. Det visar vårt engagemang för en fossilfri framtid och stärker vårt erbjudande till rederier med höga hållbarhetsambitioner. Med denna satsning möter vi inte bara framtidens miljökrav, vi går före, säger Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn i ett pressmeddelande.

Ska täcka energibehovet hos typiska feederfartyg

Redan 2019 beslutade Miljöprövningsdelegationen att Helsingborgs Hamn ska kunna erbjuda elanslutning i containerhamnen inom sju år. Den planerade anläggningen, som kommer att byggas i samarbete med Actemium, får en kapacitet på upp till 3,5 megawatt.

– Det här projektet visar hur teknisk innovation kan bidra till konkreta klimatförbättringar och samtidigt skapa en tystare, renare arbetsmiljö. Vi ser fram emot att stötta Helsingborgs Hamn i deras omställning mot en mer hållbar och fossilfri drift, säger André Olofsson, projektledare på Actemium i pressmeddelandet.

Enligt pressmeddelandet motsvarar anslutningens kapacitet energibehovet för ett typiskt containerfartyg i feedersegmentet och följer internationell standard. Effekten kan jämföras med den samtidiga elförbrukningen i omkring 2.000 villor.

Minskade utsläpp

Enligt hamnen är den beräknade miljönyttan genom minskade utsläpp från fartygen upp till 8.000 ton koldioxid, 100 ton kväveoxider och upp till fem ton svaveloxider årligen. Samtidigt förbättras även arbetsmiljön för både fartygsbesättningarna och hamnpersonalen genom tystare drift och renare luft.

Helsingborgs Hamn har sedan tidigare landström för färjetrafiken i Cityhamnen.

Även rederierna välkomnar utvecklingen:

– Att kunna ansluta till el direkt vid ankomst är något vi länge efterfrågat. Det minskar våra utsläpp i hamn betydligt och underlättar arbetet med våra egna klimatmål, säger Gunnlaugur Grettisson, Managing Director, Eimskip Sweden i pressmeddelandet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.