Fotograf: Rederi AB Gotland

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Gotlandsbolaget beställer LNG-syster

Rederi AB Gotland beställer ytterligare en LNG-driven färja från Kina. Leveransen beräknas till 2018.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Frederick AUVRAY

    En tips
    Mannen bakon Visby och Gotland färjor beställning i 2003 var den franska shipbroker Bary Rogliano Salles. Detsamma för dessa LNG färjor som ska leveras av samma varvet i Kina för ungefär 20 % mindre pengar än en liknande färja byggt i Väst Europa.

  • Klaus Holm

    Fremsyn.Bare det kunne inspirere på Bornholm. Gør som svenskerne!

  • Framtiden

    Kul med miljövänliga fartyg! Hoppas att DG nu låter alla svenskar betala lika mycket(eller litet) för biljetten, Gotlänning eller Fastlänning.

  • Anonymous

    Varför inte metanol, som dessutom framställs av LNG? Eller kanske sänka farten några knop och spara både bränsle och miljö? Det finns stora risker med LNG och minsta lilla incident kommer att leda till ändrade regelverk, som kanske tom innebär ett framtida förbud. Jag kan redan se ett problem med ISPS och gashantering och hur är det tänkt att hantera gasen vid ett påtvingat varvsbesök?

    • Gör rätt nu

      Finns det tillräckliga val av metanolmaskiner till såna här fartyg ännu? Allt som spar miljön(lägre fart bla) för kommande generationer ska vi som ansvarar för jorden just nu, använda såklart. Det räcker med att kryssningsjättarna spolar ut bajs och kiss som vi alla dyker och plaskar i nu till sommaren.

      • Henrik

        Har sagt det forut och sager det igen:
        Kryssningsfartygen har idag avancerade reningsanlaggningar ombord for allt avloppsvatten. Inget kiss o bajs spolas ut, endast renat vatten.
        For ovrigt sa stipulerar MARPOL ett avstand fran narmaste land, dvs ocksa minsta kobbe, pa 12NM for att pumpa svartvatten overbord. Det ar de regler som galler for alla fartyg. tror inte det ar sa manga som dyker o plaskar sa langt ute till havs. da ar det varre med fritidsbatar……..

        • Urk

          ” Inget kiss o bajs spolas ut, endast renat vatten”. Hmm, är inte så säker på att du har rätt där. Dessutom blandas ju allt förr eller senare….

          http://www.svd.se/kryssningsjattar-tommer-sitt-avloppsvatten-i-ostersjon

          • Anonymous

            Utsläpp av sewage regleras i MARPOL IV, (SVD´s artikel har inte ett enda rätt någonstans)

            • Wallraff

              Reglera och efterleva är väl olika begrepp..?

  • JK

    Eric David Nilsson ar en otrolig man med stora visioner, etilk och moral som fa!
    Bara att gratulera till annu ett fint projekt.

  • Salte Per

    Var e båten som skulle komma före jul va? Kvar I Kina!!!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.