Kustbevakningen har inlett en förundersökning gällande vårdslöshet i sjötrafik efter grundstötningen under Svinesundsbron under natten.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Olycka

Fartyg på grund vid Svinesundsbron

Ett norskt lastfartyg har gått på grund under Svinesundsbron under natten till torsdagen.

Det var strax efter klockan 01 natten mot torsdag som ett norskflaggat torrlastfartyg gick på grund under Svinesundsbron på den svenska sidan av gränsen mot Norge. Kustbevakningen är på plats med KBV 310 och har personal ombord på haveristen.

– Det är ett fartyg lastat med timmer som står på grund mer eller mindre under bron. Vi har inga personskador, ingen olja i vattnet och ingen vatteninträngning i fartyget, säger Mattias Lindholm, presschef på Kustbevakningen till Strömstads-Tidning.

Miljöräddningsutrustning på plats

Fartyget är 90 meter långt och har destination Halden. Enligt Kustbevakningen finns cirka 88.000 liter olja, varav 85.000 liter diesel i fartygets bränsletankar.

Enligt Strömstads-Tidning har Sjöräddningssällskapet transporterat ett släp med länsor till platsen om det skulle behövas. Kustbevakningen kan använda länsorna i förebyggande syfte när fartyget ska dras loss.

Transportstyrelsen och räddningstjänsten i Strömstad kommun är informerade om händelsen och följer utvecklingen, liksom norska myndigheter.

På plats finns även en bogserbåt. Det är tät dimma vilket medför begränsad sikt.

Förundersökning inledd

Kustbevakningen har inlett en förundersökning gällande vårdslöshet i sjötrafik. Kustbevakningspersonal ombord vidtar utredningsåtgärder, bland annat förhör med besättningen. Det är ännu för tidigt att säga något om vad som orsakat grundstötningen, skriver Kustbevakningen. Det finns ingen misstanke om sjöfylleri.

Vid 08.30-tiden meddelade Kustbevakningen till Strömstads-Tidning att man måste inspektera båten under vattenytan innan beslut om bogsering kan tas.

– Dykare kommer att inspektera skrovet utvändigt under förmiddagen för att säkerställa att det inte uppstått några skador. Sen får vi se vilka bedömningar vi gör efter det, säger Mattias Lindholm till tidningen.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.