Bloggat. Medan våren i Skåne kan anas, börjar vintern ta sitt grepp om Fjärran Östernlinjerna. Det kinesiska nyåret är överståndet och fraktraterna har börjat nedfärden igen från cirka USD 1900/teu och den resan blir lika bekymmersam för operatörerna som tidigare år.
Blogginlägg
-
-
Att det finns orosmoln här i världen är inte precis något nytt. Framtiden har ju alltid varit besvärlig att hantera.
-
Bloggat. Studenterna på praktik ombord är sjöfartens framtid. De förtjänar bättre än att få byxorna neddragna.
-
Bloggat. Shipping skall kommuniceras på engelska och Kiruna och Liverpool kan bli port-pairs! Vad menar jag med det? Jo, throw in SOx och det ljusnar en del.
-
Den åländska shippingen växer men dess betydelse för Åland minskar. Sedan år 2000 har den Ålandsägda handelsflottan (inklusive utlandsflaggade fartyg)...
-
-
-
Bloggat. När en forskare påstod att kryssningsfartyget Lyubov Orlova kunde vara på väg mot Storbritannien med en last hungriga råttor högg rubriksättare världen över.
-
Bloggat. Just nu bygger de åländska sjöräddarna en egen tolva vid varvet SwedeShip i Hunnebostrand.
-
-
Bloggat. Kapardramat Captain Phillips gick hem hos både publik och kritiker – nu har filmen nominerats till hela sex Oscars.
-
Bloggat. Kryssningsfärjorna lever. Frågan är om det blir fler nybeställningar än den som kom i veckan.
-
Bloggat. Subventioner fyller järnvägen med tunga godståg som konkurrerar ut sjöfarten.
-
Bloggat. A. P. Møller-Mærskkoncernen fortsätter att slimma koncernen och göra sig av med allt som inte finns i bullseye för att låna ett begrepp från darten. Bara i år har två stora, förlåt megaaffärer, gjorts.
-
Bloggat. De goda nyheterna från sjöfartsbranschen har inte varit direkt slående de senaste åren men den gångna veckan har faktiskt utgjort ett undantag. Åtminstone från den åländska horisonten.
-
Bloggat. Världens enda, enligt uppgift, atomdrivna containerfartyg Sevmorput kommer inte att huggas upp som planerat utan börja trafikera igen efter en genomgripande reparation.
-
Bloggat. Vi närmar oss det kinesiska nyåret och importörerna pressar sina leverantörer att leverera innan nyåret. Fartygen går nu fullastade till Europa och last ”rullas” en till två veckor och det gillar rederierna, för då passar man på att kraftigt höja frakterna.
-
Bloggat. Konkurrensen om Tallinnresenärerna hårdnar ytterligare efter Viking Lines beslut att inkommande sommar använda Mariella och Gabriella i trafiken istället för att ha dem liggande på dagarna vid Skatudden.
-
-
Så kom det då till ända, år 2013. För en del blev drömmar förverkligade, för andra gick de i kras.
-
Bloggat. Nu har man mötts för att diskutera containerlinjernas samarbete och ingen hade väl förväntat sig omedelbara förändringar i synen på vad som är tillåtet eller inte i linjernas all tätare och snårigare samarbete. Men man kanske hade hoppats på en färdriktning.
-
Bloggat. Dra tillbaka ansökan och bygg en högbro eller tunnel för den spårbundna kollektivtrafiken!
-
Bloggat. Tack för i år och väl mött 2014, fortsätt att följa med oss på webben under julen.
-
Bloggat. Nyligen blev det ju beslutat att TT-Lines Nils Dacke ska börja trafikera mellan Trelleborg och Świnoujście efter nyår – en liten förändring på ruttkartan. Totalt går det 31 linjer mellan Sverige och andra östersjöländer.
-
Bloggat. För oss som inte är helt bekväma med upplägget att spendera XX antal dygn på ett kryssningsfartyg men ändå vill ha en air av kryssning finns alternativ. På land.