Jantar Unity är det första av tre systerfartyg som beställts i ett gemensamt nybyggnadsprogram från de tidigare polska rederierna Unity Line och Polferries som numera slagits samman till PolSca Baltic Ferries. Jantar Unity är byggd vid Remontowa Shipbuilding i Gdańsk och blev levererad under onsdagen. Fartyget kommer att sättas i trafik på rutten Świnoujście–Trelleborg i början av nästa år.
Plats för fyra kilometer
Jantar Unity har en längd på 195,6 meter, en bredd på 32,2 meter och ett bruttotonnage på 47.626 GT. Färjan erbjuder 4.100 lastmeter för gods, har plats för 400 passagerare och bemannas av cirka 50 personer i besättningen.
Jantar Unity är utrustad med ett hybriddriftsystem bestående av fyra LNG-drivna dual fuel-motorer från Wärtsilä, kompletterade med ett batteripaket där ABB är med och levererar ett Power and Energy Management System, PEMS.
Framdrivningen sker via två 7,5 MW Azipodenheter, vilket ger en marschfart på cirka 19 knop. De tre färjorna kommer också att få en landströmsanslutning genom teknik från ABB.
Två fartyg återstår
För ökad manövrerbarhet i hamn är fartyget dessutom utrustat med två azimutpropellrar akterut samt två bogpropellrar.
De två återstående enheterna i serien planeras att levereras under 2026 respektive 2027. Färjorna är designade av RMDC, Remontowa Marine Design & Consulting.