Det var i september som Dalbobron över Trollhätte kanal i Vänersborg stängdes för all trafik efter att brister upptäckts i brostöden vid en rutinmässig inspektion. Bristerna var såpass allvarliga att de måste repareras, ett arbete som enligt en första prognos beräknas pågå under nio månader.
Ett dyrt kalas för kommunen
I början av oktober skrev Vänersborgs kommun ett avtal med Trafikverket om att ta in vägfärjan Linea som en temporär lösning. Färjan ska då fungera som en bro tvärs över kanalen, en lösning som gjordes redan 2011 med samma färja, även då i samband med en broreparation.
Den uppskattade kostnaden beräknas landa på närmare 30 miljoner kronor enligt tidningen TTELA. Kostnaden för att få färjan på plats är 10 miljoner, efter det tillkommer en dygnshyra på 93.800 kronor för varje dag som färjan används.
Inte tillräckligt djupt
I slutet av oktober lämnade färjan sin ordinarie trafik i Stockholms skärgård mellan Tynningö och Norra Lagnö och satte kurs mot västkusten. Efter en resa på en vecka bakom bogserbåten Brage via Östersjön, Kattegatt och genom Göta älv kom Linea fram till Vänersborg under söndagen den 9 november.
Då dök nästa problem upp. Mätningar visade att djupet i kanalen inte är tillräckligt för färjan. Enligt kommunen har färjan fått ett ökat djupgående sedan 2011 på grund av ombyggnader samtidigt som vattenståndet i Vänern blivit mycket lägre. Därför behöver kanalen nu muddras för att färjan ska kunna komma på plats.
– Vi behöver säkerställa att grävarbetet inte påverkar farleden negativt och genomföra mätningar. Eftersom vi är mitt uppe i planeringen av detta är det svårt att ge en tillförlitlig prognos på hur lång tid detta tar. Det kan behövas en vecka men vi hoppas hitta lösningar som gör att det går snabbare än så, säger Daniel Jerling, tf samhällbyggnadschef i Vänersborgs kommun i ett pressmeddelande.
Ingen tillståndsprövning
Han säger vidare till TTELA at kommunen har en god dialog med berörda myndigheter och instanser för att kunna komma vidare.
– Dialogen med Sjöfartsverket och länsstyrelsen är god och vi har en bra bild på vad som behöver göras inför vi ska muddra. Det ska inte handla om någon tillståndsprövning. Det är inget som vi bedömer ska stoppa upp processen som vi hoppas går fort, säger han.
Enligt kommunen har en rad olika mätningar gjorts inför färjans ankomst, bland annat av kanalens djup, vattennivåer och kanalens botten. Dock menar de att alla mätningar inte kunnat genomföras förrän Linea väl kommit på plats i Vänersborg.
– Det var först när färjan kom till Vänersborg, som befälhavaren på Linea fattade beslut om hur färjan ska angöras vid brofästena. Det visade sig då att som kanalen ser ut idag är marginalerna för små för att kunna flytta henne på ett säkert sätt utan att riskera att hon grundstöter, säger Daniel Jerling.
Behöver en större svängradie
Kommunen skriver vidare att Linea inte är samma vägfärja som under 2011, utan är till stora delar ombyggd med nytt drivsystem vilket gör att hon behöver ett större manövreringsutrymme och säkerhetsmarginal. Fartygets nya propellrar och drev har inget påseglingsskydd, vilket gör att en grundstötning skulle få stora konsekvenser och därmed behöver Linea en större svängradie för att säkerställa en bra manövrering utan risk för grundstötning.
– Att Linea är ombyggd och att vattenståndet har blivit lägre har vi vetat om. Hur det påverkar hennes arbete här har vi inte fullt ut kunnat förutse innan Linea var på plats i Vänersborg, säger Daniel Jerling i pressmeddelandet.
Ska flyttas dagligen för sjöfarten
Planen är att färjan ska vara öppen för personbils- och busstrafik samt för gång- och cykeltrafik dagligen mellan klockan 06:00-22:00. Lastbilar får inte köra över färjan, utan hänvisas till E45 och Edsvägen.
Nattetid mellan 22:00-06:00 är färjan stängd och flyttas undan för att hålla farleden öppen för sjöfarten. Den mesta av sjötrafiken sker på nattetid, men avstängningar av färjan kan förekomma även mellan 09:00-15:00 samt 18:00-22:00 för att släppa fram fartyg som inte kan vänta till natten.