– Från vårt perspektiv är detta ett väldigt lyckat projekt. Att en insats som kräver tid och ligger utanför schemat lockat så många på kort tid är ett tydligt tecken på att det är efterfrågat.
Det säger Marco Vega, föreläsare från Organisationen MÄN som ansvarar för utbildningen Trygga rum om våldsprevention inom Redo Academy.
För bara ett par dagar sedan var han på ett stort svenskt rederi och höll utbildningen för en grupp seniorbefäl. Under tre timmar talade de om bemötande mellan människor, konflikter och hur man kan lösa saker innan de blir större. Ytterst handlar det om säkerhet ombord, menar Marco Vega.
– Efteråt var alla rörande överens om att det är det här som är viktigt, innan allt det andra. Fartyget måste funka – men relationerna måste funka först. Det här ses ofta som mjuka sekundära frågor, vilket är både tråkigt och konstigt. Vi ser det som primära frågor som ständigt måste arbetas med.
Vad möter ni när ni håller kurser för sjöfartspublik?
– I början möter vi ofta motstånd – ”här finns inga trakasserier, vi behöver inte detta”. När vi fördjupar begreppet våld och att allt hänger samman kopplat till relationer går det över i nyfikenhet – ”det här var spännande, ett annat perspektiv”. I nästa steg pratar vi om destruktiva normer som göder sexism, rasism, transfobi. Normer gömmer sig många gånger bakom jargong som aldrig ifrågasätts. Vi pratar om aktivt åskådarskap, att ta eget ansvar för att förebygga och hur man kan träna på det. Här blir det ofta en aha-upplevelse – ”varför har vi inte jobbat med detta tidigare”, säger Marco Vega.
Han likställer det förebyggande sociala arbetet med rederiers övriga säkerhetsarbete.
– Sjöfarten är så extremt duktig på säkerhet. Tänk om man skulle inkludera emotionell och psykologisk säkerhet i det konceptet. Precis som man har traditionella brandövningar och säkerhetsövningar så behöver vi öva på detta, säger han.
Hur är sjöfarten jämfört med andra branscher?
– Sjöfarten liknar andra mansdominerade branscher, här finns en jargong om att man måste tuffa till sig. Den stora skillnaden jämfört med andra branscher är att du tillbringar så mycket tid med dina kollegor. Om det uppstår konflikter eller trakasserier så följer de med även på din lediga tid ombord. Det gör att det finns en ännu större anledning att ständigt jobba med det förebyggande arbetet. Det handlar om säkerhet; om du och jag har en konflikt som gör att jag tappar fokus så kan det medföra risker för hela besättningen.
Marco Vega beklagar att Redo Academy nu läggs ner utan att ersättas med något annat.
– Det finns ett tydligt behov och en stor efterfrågan från rederier, HR-avdelningar och arbetsgrupper. Vi hade önskat att man även fortsättningsvis kunde erbjuda det de efterfrågar genom projektet. Nu lägger man istället ner och då undrar vi vad nästa steg är, säger han.
Läs också: Redo Academy läggs ner i förtid
Organisationen Män, som Marco Vega företräder, planerar dock att fortsätta arbetet för sjöfarten även utan Redo Academy. Man har skapat relationer till flera rederier och vill hitta samverkansformer för att fortsätta förändringsarbetet som påbörjats.
– Om inte Sjöfartsverket driver frågorna så kan rederierna göra det. Kanske genom branschorganisationen, eller genom aktörer som vågar steppa fram och säga att detta är viktigt. Vi har redan hållit workshops utanför Redo-projektet i ett rederi vars vd varit tydlig med att detta är en hållbarhetsfråga. Jag hoppas att fler sådana röster ska komma upp nu när Redo har funnits och väckt de här tankarna, säger han.
Omfattande ledarskapskurs
Fredrik Forsman, instruktör vid avdelningen för maritima studier på Chalmers, ansvarar för den ganska omfattande kursen ”Inkluderande ledarskap” som erbjuds via Redo Academy.
– Det fina med projektet och dess finansieringsmodell är att vi har kunnat utveckla och leverera en mycket mer omfattande utbildning än vad man normalt kan göra i externa ledarskapskurser. Det finns hela tiden ett tryck på att hålla ner arbetstid och kostnad för kommersiella kurser. Men här har vi haft möjlighet att brodera ut resonemangen vilket är guld värt, säger Fredrik Forsman.

Kursen riktar sig till hela sjöfartssektorn och utgår från perspektivet att vi gemensamt skapar en stor del av vår arbetsmiljö.
– Jag som ledare påverkar min omgivning genom mitt beteende, och således behöver jag fundera över hur jag beter mig. Mitt beteende styrs av mina känslor, och därför måste jag arbeta med att få syn på mina känslor och mina tankar, förklarar Fredrik Forsman.
Kursen lägger perspektivet inåt och deltagarna har sig själva som studieobjekt.
– För att kunna ändra effekten man har på sin omgivning måste man vara beredd att ändra sitt beteende. Det här är svårt och kräver mod, och det försöker vi hjälpa deltagarna med, säger han.
Det handlar om säkerhet
Precis som Marco Vega betonar Fredrik Forsman att social arbetsmiljö ytterst handlar om säkerheten ombord.
– Säkerhet är inget man köper eller lyckas med genom att bocka i tillräckligt många rutor på checklistan. Säkerhet har en teknisk och organisatorisk aspekt i termer av saker som ska göras och fungera. Men det här spelar ingen roll om den sociala aspekten negligeras. För att information ska flöda när vi arbetar tillsammans – vilket är viktigt för att detektera faror, hitta eventuella problem och ifrågasätta missförstånd – så måste jag vara trygg med att du tar emot det jag säger utan att förlöjliga mig eller ge mig en syrlig kommentar, säger Fredrik Forsman.
Vad händer med den här kursen och kunskapen när Redo Academy avslutas?
– Eftersom jag är ansvarig för den ledarskapsutbildning som sker på sjöprogrammen på Chalmers, så finns det en fin synergi här. Vi har kunnat utveckla Redos kurser med det som vi gjort för studenterna, och vi har också utvecklat studenternas kurser med det vi gjort i Redo. Vi kommer att fortsätta leverera inkluderande ledarskap som en kommersiell kurs, men utan Redo finns det ingen möjlighet för intressenterna att få kursen finansierad vilket det fanns förut.