De svenska isbrytarna som byggdes på 1970- och 80-talet är trots att de är välunderhållna i stort behov av att bytas ut. Men upphandlingen av ny isbrytarkapacitet har blivit försenad. Men nu har Sjöfartsverket fått ett välkommet tillskott från EU på 56 miljoner kronor som ska gå till att renovera och uppgradera de befintliga svenska statsisbrytarna i väntan på att nya ska byggas.
Möjliggör välbehövliga renoveringar
Tillsammans med Sjöfartsverkets finska och estniska motsvarigheter har EU godkänt projektet som går under namnet Winmos IV som syftar till att säkerställa hållbar, fungerande, motståndskraftig och effektiv sjöfart året runt.
– Det är utmanande att hålla liv i 50 år gammal teknik. Det här är ett välkommet besked som ger våra befintliga isbrytare möjlighet att kunna hålla ställningarna med välbehövliga renoveringar och uppgraderingar. Stödet ger också vår nyinförskaffade begagnade isbrytare Idun full kapacitet som statsisbrytare. Samtidigt kvarstår behovet att förnya isbrytarflottan, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket i pressmeddelandet.
Samarbetet en nyckel
I projektet får Estland och Finland finansieringsstöd för att bygga en isbrytare var.
– Samarbetet mellan de tre länderna är en nyckel för framgångsrik vintersjöfart i Östersjön och Winmos IV ligger helt i linje med det regeringsuppdrag Sjöfartsverket har kring det finsk-svenska samarbetet för isbrytning, säger Fredrik Backman i pressmeddelandet.